Trafikalt dansk-tysk topmøde
Den tyske trafikminister Peter Ramsauer har forhandlet med Danmarks transportminister Hans Christian Schmidt.
Der blev drøftet en række fælles transportpolitiske emner, herunder Femern Bælt og en dansk-tysk trafikkommission.
- Danmark og Tyskland en vigtig partnere, også i trafiksammenhæng, fastslog Peter Ramsauer.
- Danmark er i færd med at udvikle og modernisere sin infrastruktur ved sin ambitiøse investeringsplan frem til 2020. Tyskland er villig til at bidrage til denne indsats ved at tilbyde sin ekspertise og højteknologiske produkter. Vi er også villige til at nedsætte en trafikkommission, der kan fremme fælles grænseoverskridende projekter.
- En dansk-tysk trafikkommission vil hovedsageligt beskæftige sig med de grænseoverskridende forbindelser mellem Jylland og Nordschleswig og Holstein.
Femer-forbindelsen
En af de største dansk-tyske projekter på transportområdet er en fast Femer Bælt forbindelse mellem den tyske ø Fehmarn og den danske Lolland.
Denne transportkorridor krydses i øjeblikket af færger, men i 2018 åbnes en kombineret jernbane- og vejforbindelse. Der bliver tale om en dobbeltsporet elektrificeret jernbane og en firesporet motorvej.
- Danmark har ansvaret og finansieringen af forbindelsen en bro eller tunnel - og for de nødvendige tilslutningsanlæg på den danske side, fastslot den tyske trafikminister.
- Forbindelsen over Femern Bælt er et prioriteret projekt i det transeuropæiske transportnet (TEN-T). For perioden fra 2007 til 2013 har Europa-Kommissionen godkendt tilskud på omkring 339 millioner euro til projektet.
Tysklands forpligtelser
Tyskland vil opfylde sine trafikale forpligtelser. Disse omfatter:
* Videreføre Femern Bælt forbindelsen til de landfaste anlæg på tysk side.
* Udvide hovedvejen B 207 mellem Heiligenhafen og Puttgarden
* Elektrificere den ensporede jernbanelinie mellem Lübeck og Puttgarden.
* Udvide nord-sydlinien A 7 (Jyllandslinien).
* Nybygge øst-vestlinien A20 (Østersølinien).