23948sdkhjf

Verdens mest miljøvenlige skib i København

Under klimatopmødet COP15 fik København besøg af mange prominente gæster. En af de mest revolutionerende gæster – set med transportbranchens øjne – var Viking Lady fra Norge.
Verdens mest miljøvenlige skib, Viking Lady, imponerede mange af de internationale embedsmænd, politikere og beslutningstagere, der var taget til København for at deltage i FN’s klimatopmøde, COP15.

Viking Lady er et norske forsyningsskib, der er i drift i Nordsøen, men i COP15-dagene var det forvandlet til et københavnsk krydstogtsskib, hvor det fremviste sin banebrydende miljøteknologi for de besøgende.

Det kan nævnes, at blandt andet Maldivernes præsident og Richard Branson, grundlæggeren af Virgin Group tog imod opfordringen og var på rundvisning på skibet efterfulgt af en lille prøvesejlads i Øresund.

Andre besøgende var en gruppe på 50 borgmestre fra forskellige lande med Ritt Bjerregaard i spidsen. Også verdenspressen – med Transportmagasinet i spidsen - blev inviteret med ombord på Viking Lady.

Viking Lady er det første kommercielle skib nogensinde med en brændselscelle, der er specielt tilpasset maritim brug. Skibet bruger LNG (Liquefied Natural Gas) som det vigtigste brændstof i et gas/elektrisk fremdriftssystem.

Skibet blev designet og bygget på den norske vestkyst af Vik Sandvik (nu Wärtsilä Ship Design) og West Contractors. Det norske rederi Eidesvik Offshore var bygherre og fik leveret Viking Lady den 29. april 2009. Skibet er klassificeret af DNV og er i drift som forsyningsskib i Nordsøen.

De tre parter udgør Fellowship-konsortiet, som officielt står bag projektet.

- Viking Lady’s avancerede teknologi kan nedskære CO2-udledningen med 20 procent og reducerer skadelige NOx-emissioner med beløb svarende til emissionerne fra 22.000 biler i et år, forklarede pressechef Per Wigo Richardsen fra Fellowship-konsortiet.

- Det gode budskab fra Viking Lady er, at skibsindustrien nu kan være en aktiv spiller, når det handler om at reducere luftforureningen og fjerne emissioner fra skibe.

- Formålet med projektet er at udvikle og demonstrere, at brændselscelleaggregater kan bruges ombord på skibe, forklarer Per Wigo Richardsen.

- Vores projekt skal dokumentere tre ting:

• At brændselscelleteknologi er forenelig med de krav, som søfarten stiller til skibene.

• At det er muligt at integrere brændselscelle-teknologien i et skibsmaskinerimiljø.

• At man kan klassificere og godkende komplette brændselscellesystemer til skibe.

Vi forventer, at vi på sigt vil kunne reducere CO2-emissioner med op til 50 procent og forbedre energieffektiviteten med op til 30 procent sammenlignet med konventionelle brændstofkilder.

- Samtidig vil emissioner af skadelige stoffer som kvælstofoxider (NOx), svovloxider (SOx) og partikler være fuldstændig udryddet.

To faser

Fase I i Fellowship blev indledt i 2003 og omfattede en forundersøgelse, udvikling af begreber og indledende designundersøgelser.

Fase II (2007-2010) vil færdiggøre udviklingen af brændselscellen til skibe. Udover selve det tekniske arbejde med at integrere brændselscellen i skibet, skal der også tages hensyn til sikkerhed, pålidelighed og godkendelser.

• august 2009: Succesfuld test af komplet 320kW prototype.

• april 2010: test og kvalificeringprogram om bord på Viking Lady.

Dagens teknologi

Konsortiet bag skibet mener ikke, at der er brug for en ny månelanding.

- Vi kan sagtens nedbringe skibsfartens emissioner med den teknologi, der eksisterer i dag, siger Per Wigo Richardsen.

- Faktisk vil vi kunne klare den betydelige vækst, der forventes inden for skibsfart i løbet af de næste 40 år, uden yderligere CO2-udslip – hvis vi vil. Og vi kan gøre det ved hjælp af den teknologi, der allerede findes.

- Industriens behov er lovgivningsmæssige incitamenter til at gennemføre ny, miljøvenlig teknologi.

- Dertil kan man så lægge de nye teknologier, som formentlig vil blive opfundet de næste 40 år. På den baggrund vil skibsfarten kunne fortsætte den forventede vækst og samtidig nedbringe udledningen af CO2 til halvdelen af det nuværende niveau, mener Per Wigo Richardsen.

- Skibsfart er langt den mest omkostningseffektive og miljøvenlige måde at transportere varer på, og i øjeblikket udgør skibsfartens CO2-emissioner 3 procent af verdens samlede CO2-emissioner.

- Viking Lady’s avancerede teknologi kan nedskære CO2-udledningen med 20 procent og reducerer skadelige NOx-emissioner med beløb svarende til emissionerne fra 22.000 biler i et år. Miljøvenlige skibe også bruger mindre brændstof og bidrager dermed til at reducere driftsomkostningerne.

- Det gode budskab fra Viking Lady er, at skibsindustrien kan være en aktiv spiller, når det handler om at reducere luftforureningen og fjerne emissioner fra skibe.

Efter besøget i København er Viking Lady tilbage til aktiv tjeneste i Nordsøen.

Viking Lady

Levering: 2009

Længde: 92.2 m

Bredde: 21 m

Dybde: 7,6

Bruttotonnage: 6100 t

Egenvægt: 5900 t

Køjer: 25 personer

IMO no.: 9409675

Klasse: DNV 1A1, forsyningsskib
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063