Godt tilbud til flådeejere
Scania har introduceret en konkurrencedygtig trækker til den typiske flådejere. En lastbil, der er billig i indkøb, billig i drift og med en høj gensalgsværdi. Scania G420 udmærker sig med et Midliner-førerhus, en ny version af Opticruise-gearskiftet og så har den "kun" 420 hk.
Præcis sådan en trækker har Scania "udviklet" en model, der er skræddersyet til den typiske flådeejer.
Der er tale om en Scania G420 4x2 trækker med en opdateret version af Scanias velkendte 12 liters motor, der opfylder Euro-5 normen og i øvrigt også klarer EEV-kravene. Selv med sine "kun" 12 liter præsterer motoren et omdrejningsmoment på 2100 Nm! For ikke så få år siden, skulle der en 500 hk V8-motor til for at klare dette. Man får altså samme ydelse med en mindre motor, som er markant mere økonomisk og mere miljøvenlig.
Dertil kommer, at flådeejer-trækkeren er vægtoptimeret, så den kun vejer 7200 kg. Det er også med til at sikre bilen et lavt brændstofbrug.
For at indfri Euro-5 og EEV miljøkravene til udstødningsgasserne har Scania valgt SCR-løsningen med tilsætningsstoffet AdBlue og dermed fraveget det ellers foretrukne EGR-System, der er baseret på recirkulering/genanvendelse af udstødningsgasserne og uden AdBlue.
Trækkeren har Midliner førerhuset, og drivlinen består udover motoren - af GRS895R gearkassen med integreret retarder, det forholdsvis nye fuldautomatiske Opticruise gearskifte og enkeltreduceret R780 drivaksel.
240 hk er nok
På en knap 200 km. lang prøvekørsel med en 40 ton lastet, 3-akslet skabstrailer, afslørede køretøjet ikke kun sædvanlig god komfort. Der havde også et meget fornuftigt brændstofforbrug på 32,5 liter pr. 100 km. Det svarer til 3,1 km pr. liter.
Strækningen var min yndlings teststrækning: fra Hvidovre til Sorø ad motorvejen, derfra mod Holbæk ad landevejen med specialprøver i de danske alper omkring Ilsøe. Til sidst returnerede jeg til Hvidovre ad motorvejen.
Min oplevelse var, at motoren på 420 hk er mere end rigeligt til at slæbe de 40 ton totalvægt, som vogntoget var på. Jeg risikerer at blive modsagt af mange chauffører, som betragter motorer med minimum 500 hk som et absolut "must", men jeg har svært ved at se, hvad man vil bruge mere end 420 hk til på dansk vej. Eller til almindelig europæisk transport med 40 ton.
Selv om strækning ved "de danske alper" er krævende med skarpe sving og udmarvende stigninger, led hverken motor eller gearskiftet under mangel på effektiv funktionalitet.
Scanias flådeejer-trækker har alverdens automatiske kontrol- og styresystemer, og da jeg tilhører den magelige del af menneskeracen, fik bilen under den aktuelle prøvekørsel lov til at køre med alt det elektroniske udstyr slået til. Og der var ingen problemer.
Det elektronisk styrede samspil mellem tempostaten, motorens styresystem, det fuldautomatiske gearskifte og gearkassens retarder giver en nem kørsel og behagelig komfort.
Når den ønskede fart er nået og tempostaten slået til, bliver hastighed låst fast indtil der bliver trådt på bremspedalen.
Hvis den forudindstillede bliver overskredet med mere ende 4 km/t, træder først motorbremsen og derefter retarderen automatisk i funktion.
Under kørsel foretager elektronikken automatisk de påkrævede op- og nedgearinger. Hvert eneste gearskifte er blødt og nænsomt overfor brændstofforbrug og skåner drivlinen for unødvendig hårde ryk.
420 hk. Det er ganske enkelt nok.
Tekniske specifikationer
Model: Scania G 420 LA4x2 MNA.
Motor: DC 12,15. Euro 5 og EEV.
Slagvolumen: 12 liter
Effekt: 420 hk. ved 1800 omdr/min.
Moment: 2100 Nm v. 1100-1400 omdr/min.
B rændstofsystem: HPI med hydraulisk aktiverede enhedsinjektorer
Transmission: GRS895R rangegearkasse med splitdel og retarder.
Gearskiftesystem: Fuldautomatisk Opticruise.
Geartrin: 12 + 2 bakgear.
Drivaksel: R780 med enkelreduktion og differentialespærre.
Udveksling: 2,59:1
Akselafstand: 3700 mm.
Affjedring: Parabel for. 4-punkt luft bag.
Bremser: EBS-skivebremser på alle hjul.
Førerhus: CR19H med 4-punkt luftaffjedring.
Max totalvægt: Max. 19.000 kg.
Vogntogets totalvægt: 40.000 kg.