Lidt men godt
Transportmagasinet har prøvekørt et eksemplar af Scanias nyeste distributionsbil. Selv om nyhederne stort set er begrænset til instrumentbordet og det automatiserede gearskifte Opticruise, er Scanias nye P model noget bedre end forgængeren.
Med undtagelse af et 12 trins fuldautomatisk gearskifte, som naturligvis også kan betjenes manuelt, er den pågældende distributionsbil med typebetegnelsen P230DB4X2MLB stort set identisk med forgængeren.
Bag typebetegnelsen gemmer sig en 2-akslet distributionsbil på 18 ton.
Hvad angår specifikationerne, har bilen Scanias nyeste 5-cylindrede, 9 liters motor DC9 29 med 230 hk, 12 trins Opticruise gearskifte, fuld luftaffjedring og lavt placeret CP16-førerhus med fire punkts luftaffjedring.
Lækkert køretøj
Med hensyn til det bilen er udviklet til - distributionskørsel på nær- og mellemdistancer - fejler bilen bestemt ikke noget. Tværtimod tør jeg godt bruge betegnelsen; et lækkert, komfortabelt og effektivt transportmiddel.
Det er i hvert fald min vurdering efter prøvekørslen på smalle og stærkt trafikerede gader i Hovedstadens hjerte og den storkøbenhavnske periferi.
Chassisramme, førerhus, affjedring og aksler er stort set ikke ændret i forhold til den succesrige forgænger. De to er identiske på væsentlige punkter som førerhusets ind- og udstigningsforhold og udsyn, køreegenskaber, manøvredygtighed og bremser.
Derimod er kørekomforten blevet højnet med blandt andet en ny førerstol, luftbetjent rastjustering og det semiautomatiske gearskifte Opticruise i ny version, som er uden koblingspedal.
Højt komfortniveau
Kørekomforten er nogenlunde den samme, som præger alle Scanias modeller. Eksempelvis er det indvendige støjniveau så lavt, at der kun fornemmes en sagte og tilfreds brummelyd fra motoren.
Derudover kan - som sædvanligt - nævnes fortrinlige udsigtsforhold gennem store ruder og store sidespejle og forfinede køreegenskaber med de elektronisk styrede skivebremser og dejlig neutral styring.
At ordet nogenlunde har sneget sig i første linje skyldes udelukkende den nyudviklede og fuldautomatiske version af Opticruise gearskiftesystemet. Udover et præcist glidende gearskift - som i visse tilfælde ikke kan høres eller mærkes, men kun anes på omdrejningstælleren - udmærker nyheden sig ved at have et ekstra plus: koblingspedalen er fjernet til fordel for fuld elektronisk styring.
Konventionelt gear
For at udelukke enhver misforståelse om Opticruisens konstruktion, vil jeg lige nævnes at der ikke er - som nogle tror - tale om en fuldautomatisk gearkasse.
Opticruise er et gearskiftesystem, som er monteret på en traditionel Scania rangegearkasse med typebetegnelsen GRS0905R. Udover den nye fuldautomatiske funktion kan gearkassen leveres med den "gamle" Opticruise med koblingspedal. Den kan også leveres i en version med almindeligt manuelt gearskifte med gearstang.
Når nu vi er ved det nye fuldautomatiske Opticruise gearskiftesystem, synes jeg, at det må være på sin plads at nævne, at 12-trinsudgaven i prøvebilen kan erstattes med en 8-trinsudgave - og det endda med fordel.
Råstærk femmer
Scanias nye motorplatform indeholder blandt andet en 9 liters, 5-cylindret diesel rækkemotor som danner basis for tre kraftversioner.
230 hk /1050 Nm moment.
280 hk/1200 Nm.
320 hk/1600 Nm.
Med den motorplatform markerer Scania sig som verdens første lastbilproducent som opfylder Euro 5 miljøkravet uden efterbehandling af motorernes udstødningsgasser.
Ny konstruktion
Selv om Euro 5-motorplatform er forholdsvis ny fra top til bund, indeholder den typiske Scania egenskaber som separate topstykker og højt placeret knastaksel, ligesom motorens takthjul stadig er placeret på motorens bagside (ved svinghjulet).
Desuden er motorblokken og andre strukturelle komponenter blevet forstærket, uden at der er stillet specielle krav til stålkvaliteten.
For at modvirke støj og vibrationer er 9-liters motoren monteret med dobbelte balanceaksler.
Derudover er den nye 9-liters Euro 5-motor optimeret med EGR (genanvendelse af udstødningsgasserne), Scania XPI det nye indsprøjtningssystem, som er udviklet sammen med Cummings, og VGT turbo (variabel turbokraft.)
Den samlede teknik er brugt for at opfylde de mål og krav, som stilles til præstationer, brændstoføkonomi og optimal mulige miljøegenskaber.
Ny motorstyring
For at bevare fuldstændig kontrol over motorens præstationer har Scania udviklet en ny generation elektronisk motorstyring, som blandt andet styrer og kontrollerer funktioner som brændstof-indsprøjtningssystemet, EGR systemet, intercooleren, kølerventilatoren, motortemperaturen, VGT turboen og motorbremsen.
Desuden kontrollerer motorstyringen det aktuelle udslips af miljøskadelige Nox'er.
Styreenheden er monteret på "motorernes kolde side", som i de aktuelle tilfælde er højre side.
@ML.RUBRIK:Stærk og topmoderne
Selvom den pågældende prøvebil ikke ligefrem er monteret med overvældende udstyr, kan den godt tåle at blive betegnet som en stærk og topmoderne distributionsbil med generelt højt komfortniveau og optimale køreegenskaber.
Hvad angår fremdrift blev jeg faktisk lidt overrasket over den gode harmoni mellem den råstærke 5-cylindrede, 9-liters motor med 230 hk /1400Nm og otte-trins GR875 gearkasse med det semiautomatiske skiftesystem Opticruise.
Med sej trækkraft helt nede omkring 900 omdrejninger opførte motoren sig, som om bilen kørte uden last.
Dertil kan så lægges at Opticruise gearskiftet fungerede eminent med kvikke og bløde gearskift.
I tillæg til de andre nyskabelser er der også skabt et nydesignet ergonomisk instrumentbord med tydelige og let overskuelige instrumenter, betjeningsstilke og diverse kontrol- og advarselslamper.
På den baggrund tør jeg godt stå inde for, at der hér er tale om en 18 ton distributionsbil, hvor ingen chauffør vil komme til at savne noget som helst.
Tværtimod fungerer ting som gearskift, styring, bremser, trækkraft, affjedring og komfort som noget af det bedste jeg nogensinde har håndteret.
Tekniske specifikationer
Model: Scania P230DB 4x2 MLB.
Motor: DC9 35 fem cylindre i række.
Effekt: 230 hk v. 1900 omdr/min.
Moment: 1050 Nm v. 1000 - 1500 omdr/min.
Gearkasse: GRS895 med Opticruise skiftesystem
Geartrin: 12 + 1.
Drivaksel: R660 med enkel reduktion.
Udveksling: 3,07:1.
Affjedring: Luft, niveauregulering.
Bremser: Skiver, EBS.
Akselafstand: 4900 mm.
Førerhus: CP16L mellemlangt dagførerhus.
Affjedring: luft 4-punkt.
Totalvægt: Ved prøvekørsel 17.500 kg.
Nyttelast: 8.340 kg.