23948sdkhjf

Landevejene skal udvides

Venstre vil bruge overskudsmidler fra andre vejbudgetter til de såkaldte vejhængsler, når der skal forhandles en ny trafikaftale i hus i 2011.
Motorvejen til Sønderborg bliver billigere end budgetteret, og det kan også blive tilfældet med andre vejprojekter, fordi entreprenørerne er opgavesultne.

Vejbudgetter laves med seler og livrem plus en ekstra sikkerhedsmargin på 30 procent. Det giver forhåbning om overbudgettering. De ledige midler vil Venstre bruge på at udvide en række såkaldte vejhængsler fra to spor til 2+1 spor, som han kalder dem. Det er to-sporede veje, som visse steder for et ekstra overhalingsspor.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) lægger op til at bruge mindst én milliard kroner på vejudvidelser i udkantsområder som en opfølgning af infrastrukturkommissionens egen anbefaling.

- Det handler dybest set om at fastholde og måske skabe nye arbejdspladser ude i de dele af Danmark, der ellers risikerer end nedadgående spiral, siger han.

- Det overordnede mål er et Danmark i balance. Der bliver råd til det i den næste trafikaftale, som vi skal indgå i 2011, og vi skal nok komme med forslag til finansiering. Foruden ledige midler fra anlægsprojekter kunne der hentes penge ved salg af statslige aktiver.

Flere ruter

Venstres trafikordfører peger på en række ruter. De skal betragtes som eksempler:

• Rute 11 fra Tønder via Thisted til Aalborg.

• Rute 34/26 fra Herning over Skive og Mors til Thisted.

• Rute 22 mellem Kalundborg og Næstved via Slagelse.

• Rute 14 mellem Roskilde og Næstved via Ringsted.

- Selvfølgelig skal Rute 11 ikke være tresporet hele vejen, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Vi udvælger strækninger med passende mellemrum, der øger fremkommelighed og trafiksikkerhed, fordi bilisten bag en langsomkørende lastbil ved, at længere fremme kommer der en mulighed for at overhale.

Han forestiller sig, at 2+1 vejene kan kombineres med en ny havnepakke, der også styrker adgangsveje til havnene.

- Et sådant koncept kunne eksempelvis bruges i Skagen. Vi skal ikke bygge motorveje overalt, men der er brug for en bedre infrastruktur i kongerigets yderste hjørner.

S: Vi er med

Socialdemokratiets vejordfører er såmænd enig i behovet for en bedre opkobling af yderområder med vejhængsler, som indgår i infrastrukturkommissionens rapport.

- Det er en god idé at få udvidet nogle af de veje, der kan gøre, at Danmark kommer i balance, men i øjeblikket er der ingen penge til det, siger Jens Chr. Lund (S).

- Der skal laves analyser for både Jylland og Sjælland. Jeg er bange for, at vi får lavet forkerte strækninger, så vi i løbet af kort tid skal udvide vejene igen.

SF: Vi har ikke råd

Derimod undrer SF’s trafikordfører sig over, at statsministerpartiet taler om at bruge 1000 millioner kroner på vejene i en sparetid.

- Jeg er så træt af at høre denne regering tale om økonomisk ansvarlighed, mens velfærden forfalder, udlandsgælden eksploderer og arbejdsløsheden stiger, siger Pia Olsen Dyhr.

- Først vil regeringen bruge en ufinansieret milliard på landbruget og nu vil de bruge en milliard på flere veje. Vi kan gøre andre og mere effektive ting for udkantsområderne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189