23948sdkhjf

Havneloven skal gøres mere venlig for havnene

Hans Chr. Schmidts rundtur til havnene er forberedelse til ny havnelov.
Transportminister Hans Chr. Schmidt er på vej med en revision af havneloven i næste folketingssamling. Formålet med revisionen er at sikre en række levedygtige havne, som kan fungere som effektive transportcentre i den danske infrastruktur.

- Vi må alle være interesserede i at udnytte vores samlede transportfaciliteter så meget som muligt, siger transportministeren.

- Selv om vi har investeret mange penge i veje, jernbaner og havnefaciliteter, har vi stadig en enorm trængsel. Det skal vi have gjort noget ved.

- Jeg vil besøge havnene henover sommeren på en rundtur, så jeg kan danne mig et indtryk af, hvad man i grunden ønsker. Hvilke barrierer kan vi dæmme op for? Hvilke muligheder kan vi udbygge?

- Det er en lang diskussion. Vi ønsker at få mere gods via havnene. Vi ønsker at få mere skibsfart. Det kan være med til at løse trængselsproblemerne, siger Hans Chr. Schmidt.

To centrale spørgsmål er:

• Veje til og fra havne for tunge køretøjer.

• Sikring mod havnearealers omdannelse til boligformål.

- Vi er meget interesserede i at beholde godshavne, siger ministeren.

- Loven er lavet sådan, at man skal kunne udnytte havne, der ellers ligger og sygner hen. Vi skal have havne, hvor vi kan behandle gods, og hvor virksomheder kan ligge. Det kræver en balance.

Planer kan stoppes

Det ligger ikke lige for, at Hans Chr. Schmidt vil indbygge en vetoret for ministeren, når havnearealer omdannes til andet formål, som DI’s brancheforening Danske Havnevirksomheder ellers foreslår.

- Det er jo et langt skridt at tage, siger han.

- Vi har en helt anden tradition herhjemme, hvor vi har kommunale havne. Derfor vil det være noget, vi skal overveje sammen med Danske Havne. Men selvfølgelig vil ministeren kunne komme ind over, når der er et spørgsmål, der har national interesse.

Danske Havnes sekretariatschef Tom Elmer Christensen ser sidste måneds havneredegørelse fra transport- og miljøministerierne som et skift i lovgivernes tankegang. Havnene ses ikke alene som individuelle erhvervsvirksomheder, men som elementer i den samlede transportstruktur.

- Man har fået en lang større erkendelse af havnenes betydning som vital infrastruktur, siger Tom Elmer Christensen.

- Man har opdaget, at staten dummede sig ved at sælge aktiemajoriteten i Kastrup Lufthavn. Man har fået øjnene op for, at det er vigtigt for staten at bevare rådighedsretten over infrastruktur til landet. Samtidig har Folketinget fået øjnene op for havnenes erhvervsmæssige betydning.

Staten skal klargøre de statslige interesser gennem en vejledning for kommunerne, som By- og Landskabsstyrelsen laver. Her banker Danske Havne på for at blive taget med på råd for at undgå et nyt fejltrin.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094