Dieselmotorer vil stadig dominere
Selv om der forskes i lastbiler, der kører på naturgas, el- og hybridsystemer, vil dieselmotoren fortsat spille en dominerende rolle for transportbranchen i mange år endnu.
Ivecos nye adm. direktør, Alfredo Altavilla, deltog forleden i det europæiske logistiktopmøde 2010 i Bruxelles. Topmødet drejede sig om fremtidens transport og den europæiske logistikindustri.
Mødet var arrangeret af Alliance for European Logistics (AEL), som Iveco har stiftet sammen med ledende virksomheder som Deutsche Post DHL, Carrefour, Michelin, SAP med flere.
På mødet deltog desuden EUs transportkommissær Siim Kallas.
Altavilla redegjorde for, at dieselmotorerne fortsat ville spille en dominerende rolle inden for den europæiske vejtransport, selv om der kommer alternative løsninger som naturgas, el- og hybridsystemer (diesel-elektrisk).
- Automobilindustrien har i de seneste år foretaget betydelige investeringer for at kunne opfylde de strenge europæiske grænseværdier for udstødning og for at fremme udviklingen af anden generations fornyelige brændsler, sagde han.
Bilparken skal fornys
- Til trods for disse investeringer har forbedringen af luftkvaliteten været temmelig begrænset på grund af de forældede køretøjer, der stadig er i drift. Det er derfor nødvendigt med en bæredygtig politik til fornyelse af den eksisterende bilpark, så vi man sikre en effektiv reduktion af forurenende emissioner og CO2-udslip fra landevejstransporten, sagde han videre.
Hvad angår CO2-emissionerne fra varebiler op til 3,5 ton, har Europa-parlamentets miljøudvalg foreslået et udslip på 140 g/km som det langsigtede.
- Dette er ikke muligt at gennemføre til, hvis markedet alene skal bære omkostningen, sagde Altavilla, som foreslog et mål på 160 g/km.
Konkurrenceevnen skal styrkes
For køretøjer med totalvægt over 3,5 ton er brændstofforbruget og dermed CO2-emissionerne de altoverskyggende faktorer for transportvirksomhederne, når de skal anskaffe en lastbil. Derfor skal enhver forholdsregel, som lovgiverne agter at indføre inden for denne sektor, være rettet mod at styrke konkurrenceevnen på markedet og ikke at forvride den.
Den eneste farbare løsning for at vurdere lastbilernes effektivitet, er at udvikle et simuleringsværktøj, der også tager højde for lastbilens opbygning og anvendelse og som er i stand til at estimere brændstofforbruget i liter/ton.km (og de tilsvarende CO2-emissioner i g/ton.km). Et projekt som fabrikanterne allerede har arbejdet på i længere tid.
Alfredo Altavilla understregee i sit indlæg Ivecos engagement inden for fremme af bæredygtig og miljøvenlig transport. Miljøvenlighed og brændstoføkonomi er de helt centrale parametre for alle virksomhedens strategiske valg.