23948sdkhjf

Ford med grøn Transit

Med kassebilen Transit Econetic har Ford styrket sin "grønne" samvittighed.
Transit Econetic er ikke for fartglade håndværkersvende. Det er tværtimod Fords tilbud på en varevogn for dem, som lægger vægt på miljøvenlig transport.

Ifølge oplysninger fra Ford Motor Company er Econetic den mindst miljøbelastende varebil i sin klasse og titlen forsvares med en brændstoføkonomi på 13,9 kilometer pr. liter og en gennemsnitlig udledning på 189 gram CO2 pr. kørt kilometer. Derudover bærer Econetic titlen som Fords første varebil, som klarer de hårde Euro 5-miljøkrav.

Transit Econetic er baseret på den forhjulstrukne Transit FT28S varebil med kort akselafstand, drevet af en 2,2 liters Duratorq TDCi-motor, der yder 115 hk ved 3500 omdr/min og genererer et drejningsmoment på 300 Nm ved 1800 – 2000 omdr/min.

Ved udviklingen af Econetic-modellen blev vigtige komponenter og enheder fra den bestående og alsidige Transit-serie omhyggelig udvalgt og kombineret med brændstoføkonomi og lavest mulige udslip som nøglekriterier. Herunder spiller den kendte 6-trins manuelle gearkasse VMT-6 en vigtig rolle.

For at kunne opnå de flotte præstationer og miljøvenlighed, er motoren specielt kalibreret. Oplysninger om i hvilket omfang og på hvilken måde, holder Ford tæt på kroppen. Derfor gætter vi på, at der blandt andet er ændret en del på motorens elektroniske styresystem og anvendt en alternativ turbo.

For at nedsætte brændstofforbruget er Econetic monteret med en hastighedsbegrænser, som træder i funktion, når bilen opnår en hastighed på 110 km/t.

Som en ekstra hjælp til brændstoføkonomisk kørsel har modellen fået en gearskifteindikator sat ind i instrumentpanelet. Med en grøn pil bliver der varslet om det optimale tidspunkt til op- eller nedgearing. Pilen skal medvirke til opnåelse af den bedste brændstoføkonomi.

Omdrejningstallene for gearskift ligger typisk mellem 1300 og 1700 omdrejninger/minut.

Velprøvet gearkasse

Transit Econetic har Fords velprøvede, seks trins manuelle gearkasse, VMT-6, som giver en større spredning af udvekslinger end den tidligere fem trins gearkasse. Derudover er der opnået højere gearing med et 4,36:1 udvekslingsforhold på drivakslen.

Transit Econetic leveres som standard med Fords elektroniske stabilitetsprogram (ESP), inkluderet bakkestarthjælpen Hill Launch Assistent (HLA). Derudover indeholder listen over standardudstyr blandet andet Ford Audios ratbetjente 6000 radio og CD-spiller, samt solide surrekroge i varerummet.

Blandt specificeret ekstraudstyr findes klimaanlæg med elektronisk temperaturstyring, parkeringssensorer og et nyt bakkamera med 7-tommers farveskærm over frontruten.

Et hul i markedet

- Vi har truffet nogle konsekvente valg for at kunne skabe en varevogn, der møder det stigende behov for miljøvenlig transport, siger Rie Gebauer, der er brand manager hos Ford Motor Company.

- Ét af valgene er elektronisk fartbegrænsning, som i sig selv mindsker udledningen af CO2.

- Af samme grund vil Econetic’en formentlig ikke appellere til alle, men vi ser den som et helt naturligt supplement til vores brede udvalg af Transit-modeller, siger hun.

- Der er mange af vores kunder, som gerne vil have alle Transittens fordele, men vægter miljøhensyn over rå motorkraft og høj fart. Derfor tror vi på, at Ford Transit Econetic kommer til at udfylde et hul i markedet.

Den mest populære

Ford Transit Econetic byder på samme kapacitet, køreglæde og komfort, som gennem de seneste tre år har gjort Ford Transit til den mest populære varebil i Danmark.

Visuelle indtryk af de senest nye Ford Transit modeller afslører at alt fra skillerummet og frem et nyt. Eksempelvis er kollektionen kendetegnet ved et topmoderne eksteriør.

Når dørene bliver åbnet, og man sætter sig bag rattet, drukner de positive indtryk af det moderne eksteriør på det nærmeste i det smarte og praktiske interiør, der er indrettet med velplacerede og letoverskuelige instrumenter og informationsdisplay, samlet i et flot instrumentbord.

Derudover byder indretningen yderligere på masser af hensigtsmæssigt placerede aflæggerpladser med eller uden låger, 12 volt strømudtag, og hængemapper i handskerummet. Og der er bestemt heller ingen mangel på hverken flaskeholdere eller kopholdere.

Når man har suget alle disse herligheder til sig, opdager man lynhurtigt noget som kan betegnes som en revolutionerende nyhed i Ford Transit sammenhæng.

Efter mange års dominans har den nostalgiske lange gearstang, som mindede om et "spadeskaft", matte lade livet til fordel for en lille smart gearstang, der er placeret på underkanten af instrumentbordet. Hurra for det!. Det har givet bedre plads i førerkabinen og øget kørekomforten.

Det har også bidraget til at øge kørekomforten, at forakslens affjedringssystem er udstyret med krængningsstabilisator, som kort og godt repræsenterer en videreudvikling af den kendte McPherson-konstruktion.

Lavt støjniveau

Når der er kommet liv i motoren, sætter bilen i gear og bare kører derudad, bliver oplevelsen styrket af general god kørekomfort, sikker overskuelig af medtrafikanter, lette gearskift og harmonisk trækkraft. Man kan sandelig også glæde sig over usædvanligt lavt støjniveau i førerkabinen. Selvom man giver sig i lag med kraftige accelerationer er støjniveauet så lavt at der både kan lyttes til god musik og føres samtaler uden at hæve røsten.

Apropos kraftige accelerationer. I forbindelse med Econetic lader de en del stå tilbage for indtryk, som huskes fra en prøvekørsel med basismodellen Transit FT28S. Selvom jeg personligt kan blive lidt irriteret over at hastighedsbegrænseren træder i funktion ved 110 kilometer i timen, når der køres på motorveje hvor tophastigheden er 130 kilometer i timen, er den oplevelse trods alt ikke værre end den er til at leve med. Om ikke andet, så til gavn for miljøet og færdselssikkerheden.

Dit valg

Min vurdering af Econetic, som Rie Gebauer fra Ford Motor Company, kalder et hul i markedet, er let at fremføre.

Hvad angår køreegenskaber og komfort er Econetic ligeså god, som en hvilken som helst anden Transit model.

Hvis man ellers kan leve med at Econetic er lidt mere "sløv" end sammenlignelige Transit modeller og koster omkring 10.000 mere eksklusive moms, men til gengæld bruger mindre brændstof og tilgodeser miljøet med mindre CO2 udslip, er det faktisk op til dig at vælge side.

For forståelsen skyld skal nævnes følgende forskelle mellem Ford Transit Econetic og dens basismodel Ford Transit FT28S.

Vejledende listepriser eksklusive moms.

• Econetic 194.880 kroner

• FT28S 184.581 kroner

CO2 udslip.

• Econetic 189 gram/kilometer.

• FT28S 210 gram/kilometer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078