23948sdkhjf

Verdenspremiere med Conti

Continental har netop lanceret nye vinterdæk til tunge køretøjer i næste vintersæson. Udover tre nye dæk til lastbiler indeholder kollektionen også et nyt dæk til busser.
Den igangværende vinter har med al tydelighed vist, at de Skandinaviske - Norge og Sverige - lande ikke er alene om at stille høje krav til brug af effektive vinterdæk på tunge køretøjer. Andre europæiske lande som Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Benelux har på grund af den strenge vinter fulgt godt med i den trend.

Et imponerende køreteknisk anlæg i den østrigske by Saalfelden, lidt syd for Salzburg dannede ramme om lanceringen, der indeholdt diverse sammenligninger mellem helårsdæk og de nye vinterdæk, der traditionen tro primært er udviklet til og testet i de nordiske lande – Norge, Sverige og Finland - og de barske vinterbetingelser, der normalt hersker her.

Verdenspremieren indeholder to nye anden generations vinterdæk: et allround busdæk, der kaldes HSW2, og et dæk til trailer- og påhængsvognsaksler - HTW2 Scandinavia.

I samme moment kom Continental op af starthullerne med det nyudviklede styrehjulsdæk HSW2 Scandinavia og drivhjuldækket HDW2. Fælles for de dæk er, at de er Continentals bedste bud på vinterdæk til trækkere og forvogne.

Continental har fuldbyrdet sin dækkollektion, der blev næsten komplet fornyet i fjor med den nyeste vinterdækteknologi.

Lavt støjniveau

Den ene af Continentals verdenspremierer er repræsenteret med producentens første vinterdæk, HSW2, som er specielt designet til busser. Her er der tale om identiske dæk på alle hjul.

Dette specielle dæk til passagertransport med turistbusser er konstrueret med et fuldstændig nyt slidbanedesign med 3D mønster.

Ifølge Continental har dækket et så godt greb på vinterveje, at det giver busser et højt sikkerhedsniveau. Derudover tilgodeser dækkets lukkede sidemønsterstruktur miljøet, fordi det har et lavt støjniveau selv ved høje hastigheder.

Rullemodstand

Trailerdækket HTW2 Scandinavia udgør den anden verdenspremiere i Continentals nye kollektion af vinterdæk, som bliver klar til levering i løbet af sensommeren.

Dækket er specielt udviklet til tunge påhængskøretøjer. Den nye trædeflade med hundredvis af små riller giver et godt vejgreb på sne- og isglat underlag. Dermed er der minimeret risiko for, at en trailer glider ud i et sving med ekstremt glat vinterføre.

Efter et nærmere bestemt antal kilometertal forvandler det nye trailerdæk sig fra et vinterdæk til et allround dæk efterhånden som vintermønstrene slides ned.

Videreudvikling

Continentals nye vinterdæk til styrende hjul, der markedsføres under typebetegnelsen HSW2 Scandinavia, er baseret på en videreudvikling af producentens snart foregående vinterdæk til styrende aksler.

Det nye dæk er karakteristisk med et såkaldt intelligent mønsterdesign med utallige tværgående fordybninger og stærke ripper på brede skuldre.

Takket være blandet andet skulderripperne og en specielt udviklet gummiblanding er der her tale om et fordæk med særlig gode evner til at undgå udskridninger i skarpe sving.

HDW2 Scandinavia er Continentals nyeste bidrag til montering på trækaskler. Dækket er ikke helt nyt overalt, men repræsenterer en videreudvikling af den tyske producents bestående, og snart forhenværende trækdæk, der har oplevet stor popularitet i blandt andet Norge og Sverige.

Takket være et specielt designet slidbanemønster overfører dækket stabil fremdrift og god bremsekraft til glatte vejoverflader.

Derudover udmærker det nye vinter trækhjul dæk sig med åbent mønster på skuldrene, som ifølge Continental giver det bedst greb på sne- og isdækkede veje.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078