Still-nyt fra LogiMAT
LogiMAT er vigtigere end CeMAT og Bauma for Still.
Det mener Jürgen Wrusch, der er informationschef hos gaffeltruckproducenten Still.
- CeMAT-messen er væsentlig større både hvad angår publikum og hvad angår areal, men der kommer flere logistikfolk til messen i Stuttgart. Derfor satser vi mere på den.
LogiMAT har udviklet sig fra at være en lokal sydtysk logistikmesse til at blive en internationale fagmesse for distribution, materiel og warehouse-teknologi.
Messen har været holdt otte gange, og den er blevet større for hver gang. I dag er den samlingssted for beslutningstagere inden for Intralogistik fra hele Europa. Intralogistik får stadig større bevågenhed for de store europæiske produktionsvirksomheder, så det er endnu vigtigere, at vi er synlige her end nogensinde før.
På grund af krisen har mange produktionsvirksomheder stor fokus på effektivisering og LEAN produktion. Det har også betydet en ændret fokus for Still.
- Vi er begyndt at udvikle specielle produkter til branchen. Således viser vi i Stuttgart den helt nye træk-traktor (towing tractor) CXT R06 til de såkaldte Routen Zug, som kører materialer internt mellem arbejdsstationerne på de store produktionsvirksomheder.
- Trenden går på, at de store produktionsvirksomheder i stigende grad ønsker at undgå brugen af gaffeltrucks til deres interne transport mellem afdelingerne på selve fabrikken, siger Jürgen Wrusch.
- Derfor har vi forsøgt at opfylde kundernes behov for andet materiel, som letter og effektiviserer deres produktionsprocesser.
Til den nye træk-traktor kan man koble forskellige vogne (trolleys), som kan fragte materiel til de forskellige produktionssteder på fabrikken. Vognene kan nemt kobles fra vogntoget med en fod, mens hænderne er fri til andet arbejde.
Disse vogntog er specielt udviklet til Lean produktion og tilpasset produktionen til Just In Time-konceptet.
Til højlagrene
En anden nyhed fra Still er de store reachtrucks til højlagrene.
- Vores nyeste reachtruck FMX14 er en kombination af en manuel og en automatisk reachtruck, forklarer Jürgen Wrusch.
- I dagtimerne kan trucken betjenes helt normalt af førerne; men om natten kan den køre førerløs på lageret. Ordrerne bliver givet via Warehouse Management Systemet, som fortæller trucken, hvilken vare, der skal hentes og hvor den findes på lageret. Trucken skal hente varen og levere den et bestemt sted.
- Trucken styrer ved hjælp af forskellige scannere. På toppen har den en scanner, der orienterer sig på lageret. Foran sidder en scanner, som kan finde pallerne på hylderne. Dertil kommer to sikkerheds-scannere, som reagerer på bevægelser omkring reachtrucken.
- Endnu har vi kun udviklet en prototype, men det er helt sikkert noget, vi vil introducere senere på året. Interessen for et sådant produkt er stort, siger Jürgen Wrusch.
Stadig gaffeltrucks
- Nu skal man ikke tro, at vi helt er ved at droppe produktionen af gaffeltrucks. Vi har stadig kapacitet til at producere mellem 70 og 90 trucks om dagen på vores fabrik i Hamburg, og der ruller trods krisen stadig et stort antal gaffeltrucks ud af fabrikken ved Hamburgs havn.
- Vores nyeste gaffeltruck RX20 har vi forbedret på en række punkter. Vi har forsynet den med en elektronisk parkeringsbremse. Man behøver kun trykken på en knap, så er bremsen aktiveret. Den aktiveres også automatisk, når føreren forlader trucken. Der sidder en føler i sædet, som registrerer, at føreren ikke længere sidder på sin plads.
Nyt kontrolpanel
- Vi har også udviklet et nyt kontrolpanel med tre joysticks, der styrer alle truckens bevægelser og funktioner. Der findes også styregreb ved ratstammen. De er ideelle, når man kører baglæns.
Der er også kommet nye to delte forlygter, som henholdsvis lyser opad og nedad. Lysretningen skifter automatisk alt efter, om gaflerne befinder sig nede eller oppe.
Logistikmesser
LogiMAT, Stuttgart. 2.-4. marts 2010.
Bauma, München. 19.-25. april 2010.
CeMAT, Hannover. 2.-6. maj 2011.