Banemateriel fra Boelslund
FKB har haft succes med container til kombineret transport på bane og landevej til det svenske marked. Man håber også at komme i gang i Danmark.
- Det er ikke et nyt område for SOR, fortæller Ib Boelslund, som har haft med SOR at gøre de seneste 15 år som forhandler i Skandinavien. SOR har igennem de sidste 8 år leveret denne type container til selskaber i Spanien, Frankrig og Holland.
- Vi startede med almindelige motorvognsopbygninger og trailere for køle/frys-transporter. Nu er produktsortimentet udvidet til også at omfatte denne helt specielle container, som er lige til at løfte op på banevogne.
25 til Sverige
Boelslund, som er direktør i FKB, har allerede leveret 25 stk. på det svenske marked af denne nye container type, der er 13,6 meter lang og med 20 fods containerlås-indfæstning for containerchassis til transport på landevej og banetransport.
- Sverige er meget opsat på at transportere gods på jernbanen, men vi håber da også, at det vil smitte af på det danske marked. Fra politikernes side er der meget fokus på at flytte gods fra landevejen til jernbanen, og det kan man nu gøre på en enkel og effektiv måde.
Ifølge Boelslund benytter Carlsberg sig af disse trailere på det svenske marked, hvor man transporter øl i disse trailere fra Falkenberg til forskellige destinationer i Sverige.
Containerne, der også er kendt under navnet Swap Body, kan opbygges med både 40 og 45 fods containerchassis. Containeren er selvbærende og kan læsses op til en total vægt på 36 ton. Containerens egenvægt er på ca. 4,5 ton.
De indvendige mål er typisk 2,49 meter i bredden og 2,75 meter i højden.
- Faktisk kan vi levere containerne i individuelt ønskede højder. På det svenske marked sælger vi dem med over tre meters indvendig højde, fordi der gælder specielle regler for højder i Sverige. Containerne kan leveres i længder på 40 fod, 45 fod og op til 16,5 meter.
Trailerne er blevet godkendt til den højeste klasse, FRC, gælder for transport af levnedsmidler. Forstærkningerne er bygget ind i panelerne, der er en såkaldt sandwich-konstruktion bestående af plywood, polyurethan skum og glasfiber.
I Sverige sælger Boelslund containerne gennem sit svenske selskab Öresund Trailer og Skåp service (ÖTS), som han etablerede for fem år siden i Malmö.
- Firmaet udfører montagearbejde og reparationer, slutter Ib Boelslund.