23948sdkhjf

IAT overtager gaskørsel

Air Liquide har overdraget kørslen med gasflasker til IAT, som forsøger sig med et nyt speciale.
Vi kan ikke leve af at køre eksport alene. Derfor har vi et ønske om at udvikle vores bilforretning, så vi kommer ind på nye områder.

Så kort og godt lyder argumentet fra IAT, efter at virksomheden har overtaget kørslen med gas på flasker fra Air Liquide. Hermed har virksomheden sikret arbejde til en del danske chauffører i en tid, hvor danske chauffører bliver presset af billigere chauffører fra udlandet.

- Vi skal tage os af selve distributionen og logistikken, fortæller Hans A. Petersen. IAT.

- Air Liquide står for salg og kontakt med kunderne. De læsser også bilerne ud fra de ordrer, de får ind. Vores opgave er udelukkende at køre bilerne og sørge for, at der er chauffører på dem.

- Kontrakten omfatter også at skaffe erstatningsmateriel, hvis bilerne går i stykker, skifte ud og i det hele taget tilpasse antallet til behovet. Der skal også sørges for afløsere ved ferie, fridage og sygdom blandt de faste chauffører.

- Det er hele den logistik, som er svær at holde kørende i firma regi, hvor man som i dette tilfælde har 18 biler og 18 chauffører.

Det er første gang, IAT kaster sig over firmakørsel, men man er parat til at satse mere på det, hvis gaskørslen bliver en succes.

- Vi overtager naturligvis Air Liquides chauffører, som jo kender alt til transport af gas på flaske, men vi skal også have oplært et antal af vores egne chauffører til at blive afløsere. De står foran en stor opgave med at lære, hvad gas er, hvilke specielle krav der er til transporten heraf og selve distributionsmønstret.

Tvungen outsourcing

Hidtil har Air Liquide selv stået for kørsel og distribution i Danmark, men det er en koncernbeslutning, at det skal outsources til en ekstern leverandør, fortæller Hans A. Petersen.

- Vi ændrer så lidt som muligt. Udadtil er det er bare vores navn, der kommer på siden af bilerne og på arbejdstøjet. Kunderne vil knap nok registrere, at der er indtruffet en ændring. Det er den samme chauffør som hidtil, der leverer til kunden.

Danske chauffører

Hos IAT tror man på, at dette kan være vejen frem for deres dygtige danske eksportchauffører, som i stigende grad bliver presset af udenlandske chauffører, som er billigere.

- Vi må desværre konstatere, at chaufførerne kan være nok så dygtige, men det nytter ikke, at de er en krone eller halvanden krone dyrere pr. km. Selv om lønnen stiger for de udenlandske chauffører, er der stadig lang vej til det danske lønniveau.

- Det danske lønniveau er ganske enkelt for højt, og der har ikke været politisk interesse for at ændre på det. Vi har i mange år arbejdet på at få skatteregler for chauffører, som svarer til de regler, der gælder for søfolk; men vi fik det aldrig. I dag tror jeg, at løbet er kørt. Chaufførgruppen i Danmark er blevet for lille. Den har mistet sin gennemslagskraft.

Komplekse opgaver

- Det er ikke ensbetydende med at vi lukker vores danske afdeling. Tværtimod arbejder vi på at skaffe arbejde til vores danske chauffører på nogle mere specielle transporter, hvor det ikke blot drejer sig at transportere varer fra rampe til rampe.

- Vi skal finde opgaver, der er mere komplekse og som forudsætter en tæt kontakt og kommunikation mellem transportør og ordregiver og som derved også kan retfærdiggøre merprisen.

- Vi kan ikke give en livslang garanti til vores danske eksportchauffører, men vi kan garantere dem, at vi kigger efter noget, hvor der skal bruges danske chauffører, slutter Hans A. Petersen.

Air Liquide har også en afdeling for flydende gas. Den del af transporten er udliciteret til transportfirmaet Hoyer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078