Energieffektiv transport - så det batter
En brændstofbesparelse på 10-20 procent og en tilsvarende reduktion i CO2-udledningen det ser ud til at være en del af gevinsten ved den hydrauliske rullepresenning ECO TOP
ECO TOP erstatter traditionelle presenninger over tippelad på lastbiler, trailere m.v., der kører med løst gods som korn, foderstoffer, flis, isoleringsmaterialer, returpapir, sand og grus. Sådanne køretøjer har læs ud og kører normalt tomme hjem. Når et køretøj er udstyret med en traditionel presenning, bliver denne sjældent lagt over den tomme ladkasse.
- Pålægning og surring tager 12-15 minutter, og det er desuden bøvlet og besværligt at håndtere en presenning i blæst, regn eller kulde, hvorfor brugen af manuel presenning også rummer risikoen for arbejdsulykker. Så vognmand eller chauffør kører normalt retur med åbent lad, forklarer Jakob Jensen, og fortsætter:
- På grund af kraftig turbulens i ladkassen koster det imidlertid masser af brændstof og medfører tilsvarende unødig CO2-udledning. En ECO TOP lægges på eller afmonteres i løbet af maksimalt 35-40 sekunder og nedbringer turbulensen til det minimale.
Tjent ind på tre-fire år
- Jeg kom på markedet med en hydraulisk rullepresenning allerede for 10 år siden. Salgsargumenterne gik først og fremmest på en meget mærkbar tidsgevinst ved brug af min presenning.
Jeg har haft meget tilfredse kunder og megen god snak med dem. Her i begyndelsen af 2010 kom vi til at snakke om andet end tidsgevinst og driftssikkerhed," fortsætter han. "Nu var emnet også brændstofbesparelse. Kunder, som fører nøjagtigt kørselsregnskab, berettede om en besparelse på 10-20 pct., når de brugte presenningen over tomt lad, sammenlignet med kørsel uden brug af presenning.
Det var jo en fantastisk ny viden for mig. En gevinst i den størrelsesorden! Regnet ud fra dagens dieselpriser og tidsgevinsten betyder det, at en rullepresenning er tjent ind på tre-fire år.
Med brændstofbesparelsen for kunden og med CO2-reduktion på den miljømæssige og politiske dagsorden har jeg fået nye, vægtige salgsargumenter."
Den hydrauliske rullepresenning hedder derfor nu ECO TOP.
- Salgstallene kunne nok have været større. En lille virksomhed som min opererer ikke med begreber som markedsmodning. Det ville en større aktør have gjort fra begyndelsen.
- Vi har heller ikke kræfter til en stor salgsindsats. Og uanset de klare indikationer for en stor brændstofbesparelse og CO2-reduktion ved brug af ECO TOP har vi ikke råd til at få foretaget videnskabelige målinger til dokumentation, siger Jakob Jensen egentlig uden ærgrelse, for sådan er betingelserne for en lille virksomhed.
Energieffektiv
- Jeg fik så øje på puljen på i alt 200 mio. kr. til energieffektive transportløsninger og måtte nødvendigvis søge. Rullepresenningen er energieffektiv, så det batter! Vort projekt rummer dokumentation, demonstration og formidling og hermed den markedsmodning, som vi stadig skylder os selv.
Endelig ligger der i projektansøgningen en produktudvikling, for på et tidspunkt skal vi kunne præsentere en ny generation af en hydraulisk rullepresenning," siger han mens han venter i spænding.
I ventetiden har han været på udkig efter partnere, som kan hjælpe med salg, montering og service. Han har kontakt med de første. For hvad enten Spørring Karrosserifabrik får del i puljemidlerne fra Center for Grøn Transport eller ej, skal der nu mere volumen på det brændstofbesparende og CO2-reducerende rulletag.
Centret, der hører under Trafikstyrelsen, administrerer en pulje på 200 mio. kr., som er afsat i "En grøn Transportpolitik". Puljen udbetales i perioden 2010-2013. Den første ansøgningsrunde er på 40 mio. kr. til forsøgs- og demonstrationsprojekter.
Ved udvælgelsen af projekter vil Center for Grøn Transport "lægge vægt på potentialet for CO2-reduktion, omkostningseffektivitet og i hvor høj grad projektet vil tilføre ny viden og erfaring på området," som man kan læse i dokumenter på centrets hjemmeside www.fstyr.dk/da-DK/grontransport.
Om indsendte projekter i første ansøgningsrunde, se under "Kampagner og projekter".