23948sdkhjf

Et plus i specielle situationer

Næsten alle kender det konventionelle og klassiske firehjulstræk, der er baseret på to drivaksler, kombineret med en fordeler-gearkasse; men kun få kender MANs HydroDrive, der er et godt alternativ, hvis lastbilen sidder fast og ikke vil røre sig ud af flækken
MAN HydroDrive er et hydrostatisk forakseldrev, som giver bedre vejgreb og dermed optimal trækkraft i specielle situation som kørsel i mudder, bakket terræn og på sne- og isglatte veje.

Ved et MAN- arrangement i Norge fik undertegnede lejlighed til at prøve en MAN TGX 18.440 trækker med HydroDrive.

Trækkeren var koblet til en 2-akslet trailer med kasseopbygning, og hele køretøjet opførte sig eksemplarisk på en kuperet og sneglat landevejsstrækning.

Den eneste mangel, som jeg fandt ved det specielle MAN 4-hulstræk, er, at det udelukkende leveres i kombination med et manuelt gearskifte.

I MAN HydroDrive er der monteret en hydropumpe ved gearkassen, som føder hjulnavsmotorerne på forakslen. Denne geniale og enkle teknik er både robust og servicevenlig, og så er den med til at holde brændstofforbruget og slitagen nede på et minimum sammenlignet med det konventionelle bagakseldrev.

Ved anvendelse af hydrostatiske hjulmotorer bortfalder fordeler-gearkassen som er typisk for det klassiske firehjulstræk.

I almindelig vejtrafik er det kun baghjulene, der trækker på et køretøj med MAN HydroDrive, hvis ikke hydropumpen og hjulmotorerne møder modstand. Ved klassisk firehjulstræk derimod drejer overføringselementerne til forakslen med, selvom forhjulstrækket er frakoblet.

I forhold til konventionelt 4-hjulstræk giver HydroDrive en fordel med ekstra nyttelast på omkring 350 kg. Derudover indeholder MAN-systemet fordele som større sikkerhed på grund af bedre retningsstabilitet, forbedret fremkommelighed på ustabil underlag.

Derudover giver overførsel af motorbremsevirkning ved påløb på forakslen en bedre fordeling af bremsekræfterne.

Terrænkørsel

Som jeg tidligere har vurderet, er MAN HydroDrive den ideelle drivkraft til lejlighedsvis terrænkørsel og kørsel på glatte underlag samt i situationer, hvor der skal bruges større trækkraft på forakslen.

Køretøjer med HydroDrive er primært beregnet til almindelig vejtransport, hvis indsats dog med det hydrostatiske forakseldrev udvides betydeligt.

Typiske situationer, hvor HydroDrive kan bruges med fordel er:

• På markveje og byggepladser.

• I glat føre som slam mudder is og sne.

• På kuperede strækninger.

Simpel betjening

HydroDrive systemet er såre enkelt at betjene via en drejeknap på instrumentbordets nederste halvdel.

Med en enkel påvirkning af drejeknappen, bliver det hydrostatiske forakseldrev aktiveret, og med endnu en påvirkning af samme drejeknap bliver differentialespærret i den "normale" drivaksel koblet til.

Begge funktioner kan kobles til og fra under kørsel. Men det er faktisk unødvendigt, eftersom systemet er udviklet med automatisk til- og frakobling mellem hastigheder på mellem 22 og 30 km/t.

Når HydroDrive koblet til eller fra, er de pågældende funktioner markeret med en kontrollampe i køredisplayet.

Stort program

Uanset om det drejer sig om tipbiler, ladbiler, betonkanoner, skifteladssystemer eller brandbiler er anvendelsesmulighederne med MAN HydroDrive utallige, og omfatter alle markedssegmenter, der har brug for yderligere trækkraft – også fjerntransport og specialkøretøjer. Ligeså varieret er udbuddet fra MAN.

Som helhed strækker HydroDrive programmet sig fra 2-akslede over 3-akslede og til 4-akslede chassiskonfigurationer.

Som den første producent af erhvervskøretøjer i verden præsenterede MAN dette innovative foraksel-trækkraftsystem. Det foregik på Intermat 2006 – en af de verdens førende messer for entreprenør-materiel. Her fik MAN HydroDrive tildelt sølvmedaljen i kategorien "Equipment & Components". Udover den flotte pris fik MAN HydroDrive stor ros af fagjuryen, som tæller nogle af de bedste internationale motorjournalister.

I Danmark er HydroDrive endnu ikke rigtigt slået an. Det har det derimod i Norge – og især i Nordnorge, hvor mange vognmænd anvender MAN lastbiler med Hydrodrive til blandet entreprenørkørsel og kørsel med kranbiler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078