Undgå bøde kræv manual hos sælger af tachografen
Eksportchaufførs erfaring med dårlig leverandørservice i kombination med færgereglen viser, at man skal være omhyggelig ved installation af en digital fartskriver
- Alle digitale tachografer på markedet er i dag EU-typegodkendt og opfylder dermed EUs tekniske specifikationer. Funktionaliteten er/kan være forskellig, og derfor kan det virke uoverskueligt, oplyser chefkonsulent Lars Nielsen, ITD.
Anledningen er et brev fra eksportchauffør Poul Stjernekær til Folketinget trafikudvalg om en tachograf, der angiveligt er ukendt med færgereglen. Det er en mellemversion med en softwarefejl, hvor færgereglen ikke blev vist på displayet, men nok i udskriften.
Formålet er at få knæsat, at der altid skal følge en instruktionsbog med tachografen. Poul Stjernekær er utilfreds med, at forhandleren henviser til at lede efter manualen på producentens hjemmeside og betale et gebyr på 100 kroner.
Dyre betjeningsfejl
- Jeg ved fra flere kolleger, at mange har problemer med færgereglen! Her er der åbenbart et hul, hvor den producerende ikke kontrolleres for kvaliteten af apparaterne og instruktion i brugen heraf til brugeren. Er vi henne hvor vognmænd og chauffører med rette kunne rette et krav mod producenten for bøder med betjeningsfejl? skriver Poul Stjernekær.
Det vil en bøderamt vognmand eller chauffør næppe få meget ud af, for fabrikanterne har taget alle mulige forbehold, så køberen ikke kan gøre ansvar gældende over leverandøren, påpeger Lars Nielsen.
- For pokker, det er en sag, hvor han bare skulle have ringet til os og få hjælp til at finde den rigtige brugsanvisning, siger Lars Nielsen.
Forhandlersvigt
Det drejer sig konkret om en Stoneridge SE 5000 fartskriver, der findes i syv forskellige versioner.
- Lastbilforhandleren har nok ikke været helt på hjemmebane, da han skulle tale om den digitale tachograf. Havde man læst vejledningen igennem, ville man have vidst, hvordan tachografen håndterer færgereglen, men en sådan vejledning har køberen ikke engang fået, konstaterer Lars Nielsen.
- Man bør spørge efter vejledningen, og ellers ligger den på firmaet hjemmeside. Man skal bare vide, hvilken version, men vil downloade, pointerer Lars Nielsen.
Lovindgreb tager for lang tid
Sagen er ikke politisk, mener Lars Nielsen. I givet fald vil det tage så lang tid at lave et EU-lovindgreb, at de apparater, som ikke kan færgereglen, er forsvundet fra markedet.
- Ny lovgivning vil gøre det yderligere kompliceret. Specifikationerne til den digitale tachograf giver fabrikanterne rig mulighed for at lave supplerende udstyr, så vognmand og chauffør bedre kan håndtere færgereglen korrekt, fremhæver Lars Nielsen.
- Hold forhandleren op på sin forpligtelse til at instruere dig og give dig de rigtige brugsanvisninger.
Køb det nyeste
Lars Nielsen har et ekstra råd: Køber man en ny lastbil, så installér dog den nyeste tachograf frem for at nøjes med en ældre version. Ved korrekt anvendelse kan de nyeste apparater håndtere færgereglen.
- Vognmanden køber lastbilen, vognmanden skal sikre sig, hvilken tachograf der er i den, og i henhold til lovgivning er han også forpligtet til at forklare chaufføren, hvordan den skal bruges, slutter Lars Nielsen.