Ærgerlig forsinkelse og fin opgradering
En udskydelse af elektriske godstog over Femern Bælt kan blive prisen for et dobbeltspor mellem Puttgarden og Lübeck.
De tyske meldinger om baneforsinkelse modtages med afdæmpede kommentarer på den danske side. Den elektrificerede jernbane i Østholsten mellem Femertunnelen og Lübeck bliver nemlig tosporet.
Transportminister Magnus Heunicke (S) afventer en ny plan fra sin tyske kollega Alexander Dobrindt, som han håber at kunne mødes med i Berlin inden påske.
Udskydelsen af elektrificeringen skyldes, at tyskerne hellere vil anlægge en tosporet bane frem for at elektrificere den eksisterende énsporede strækning. Ændringen af projektet skyldes blandt andet lokal modstand mod de mange tog gennem baghaver og turistområder.
Femerselskabet er i gang med vurdere de forskellige scenarier for trafikafviklingen i lyset af meldingerne fra den tyske forbundstrafikminister. Dieseltog vil kunne køre i tunnelen, men ikke i samme antal som el-tog.
Derfor vil jernbanegodset fortsætte i stor stil over Storebælt, så længe man ikke kan køre med elektriske lokomotiver, fastslår DB Schenker Rail Scandinavia.
Her er man sparsom med kommentarer. Dels har man kun hørt nogle overordnede udmeldinger om forsinkelsen, dels afventer man en dansk-tysk afklaring.
Heunickes Femerdiplomati
- Vi ved. at der er en konstruktiv dialog, og vi er glade for, at Magnus Heunicke er på sagen, siger kommunikationsdirektør Jan Wildau, DB Schenker Rail Scandinavia.
- Det er vigtigt at få banegodset til at fungere. Transportministeren interesserer sig for det, og han gør det ganske fornuftigt.
DB Schenker Rail Scandinavia råder simpelt hen ikke over diesellokomotiver, der kan trække godstogstammer gennem Femertunnelen, så i givet fald skal der kobles flere på til at trække det.
- Det vil også gå ud over lønsomheden, for det er dyrt at skifte lokomotiver. Endelig er vores elektriske godslokomotiver på 9000 hk, som er langt mere end et diesellokomotiv med 3800 hk, slutter Jan Wildau.
Trafikordfører Anne Baastrup (SF) er optimist. For det første viser danske erfaringer med anlægsopgaver, at de kan gennemføres hurtigere end planlagt med den rette organisering.
- Derudover er tyskerne optagede af, at det bliver godt. Det trækker ud, fordi de vil have dobbeltspor. De går altså videre end de har lovet os i traktaten, siger Anne Baastrup.
Derfor tror hun, at det tyske baneanlæg bliver færdig tidligere end tyskerne selv regner med.
Lokoskift i Puttgarden
En nærliggende, midlertidig løsning er lokomotivskift i Puttgarden, så el-lokomotiver kunne anvendes fra tunnelens indvielse i 2021, foreslår hun.
- Vi er alle optagede af at gøre rejsetiden for gods så kort som mulig, og jeg er overbevist om, at vi får løst problemet, slutter Anne Baastrup.
Fin opgradering
Trafikordfører Mike Legarth (K) er på samme linje og glæder sig over, at der er tale om en opgradering, selv om han ærgrer sig over forsinkelsen.
- Det er fint, at tyskerne udbygger strækningen til to spor i stedet for ét. Det giver en driftsstabilitet og måske øget anvendelse Jeg håber, at det går hurtigere end de lægger op til. Vi må via ministeren lægge maksimal pres på tyskerne, så de kan fremrykke investeringerne, siger Mike Legarth.
- Vi skal undgå diesellokomotiver på den danske side.
Tyskland har ret til syv år
Ved indgåelsen af Femertraktaten troede stort set alle, at det ville blive en bro og ikke en tunnel. En bro rummer ikke de samme udfordringer for diesellokomotiver som tunnelen.
Magnus Heunicke noterer i en redegørelse til Folketinget, at der ikke er tale om et traktatbrud. Det ville først være tilfældet, hvis færdiggørelsen først skete i 2029 eller senere.
- I henhold til den dansk-tyske traktat skal udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg være færdig senest 7 år efter åbningen af Femer Bælt-forbindelsen. I forhold til denne frist er der tale om en fremrykning af færdiggørelsen af de tyske jernbanelandanlæg, hvilket i sig selv er positiv, skriver Magnus Heunicke.