23948sdkhjf

Biogas i Høje-Taastrup

Energistyrelsen støtter ny gastankstation i Høje-Taastrup Transportcenter. Initiativet skal være med til at gøre Danmark CO2-neutralt.
I løbet af 2015 vil Høje-Taastrup Transportcenter introducere biogas-lastbiler i Danmark. Det sker som led i et nyt projekt, som Foreningen af Danske Transport- og Logistikcentre har søsat sammen med Høje Taastrup Kommune, Carlsberg og de to energiselskaber E.ON Danmark og OK.

De gasdrevne køretøjer skal køre med udgangspunkt i Høje-Taastrup Transportcenter. Carlsberg har allerede forpligtet og køber seks gas-lastbiler.

- Det overordnede formål med projektet er at starte udbredelsen af biogasløsninger for den tung transport, forklarer Kent Bentzen, der er formand for De Danske Transport- og Logistikcentre.

- Dermed kan vi tage de første spæde skridt på vejen mod at imødekomme EU’s målsætning om, at gøre transport i byerne CO2-neutral inden 2030. .

Biogas-initiativet er afledt af de såkaldte "Going Green" projekt, hvor Høje-Taastrup Kommune har afdækket mulighederne for en fossilfri energiforsyning. Dette projekt har transportcenter-foreningen også være med i sammen med E.ON.

Gas til tung transport

E.ON Danmark og OK driver i partnerskab en gastankstation på Prags Boulevard på Amager. De to virksomheder arbejder også sammen om den nye gastankstation i Høje-Taastrup Transportcenter.

- Planen er, at stationen skal indgå i et netværk af gastankstationer, som i første omgang vil dække hovedstadsområdet, siger Kent Bentzen.

- Brugen af biogas som drivmiddel bliver nu et reelt alternativ for transportører, som er hjemmehørende og driver forretning i og omkring Høje-Taastrup Transportcenter.

Carlsbergs distribution

Carlsberg har et distributionslager i Høje-Taastrup Transportcenter, og her indfrier den nye gastankstation et længe næret ønske om at anvende alternative drivmidler i deres distributionsflåde. På den baggrund er der indgået aftale med Carlsberg om indkøb af seks gasdrevne køretøjer med tilskud fra Energistyrelsen, hvoraf de første tre lastbiler vil blive sat i drift i løbet af 2015.

Herefter er planen at introducere tre ekstra gaskøretøjer hvert år i perioden 2016-2019.

Gastank skal bane vejen

Det er hensigten, at erfaringerne fra Høje-Taastrup skal lede til udskiftning af flere dieselkøretøjer, så lastbilerne tanker og kører på biogas fra flere af landets syv transport- og logistikcentre.

- Dette projekt er en stor mulighed for at skabe konkrete løsninger på transportsektorens miljøproblemer, siger Kent Bentzen.

- Transport- og logistikcentre er værdiskabende logistikmiljøer, der skal opfylde markedets og samfundets krav til logistikløsninger. Med den første gastank kan vi forhåbentlig også være et forbillede udbredelse af alternative drivmidler til transportsektoren.

Projektet er medfinansieret af Energistyrelsen..
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078