Dygtige chauffører er et krav for bedre økonomi
Brændstof udgør typisk 41 procent af de samlede omkostninger for en lastbil og er langt den største udgift for en transportvirksomhed. Derfor giver det mening at bringe brændstofforbruget ned. Det kan man gøre ved at coache chaufførerne, så kører lastbilen optimalt, siger lederen for Scania Driver Academy, Erling Petersen.
Hos Scania investeres millioner af kroner for at gøre lastbilen så brændstoføkonomiske og så teknisk avancerede som muligt. Hvis en vognmandsforretnings chauffør ikke udnytter den teknologi på grund af manglende erfaring og viden, er de penge, der gives ud til lastbilen, jo næsten spildt.
Sådan siger Erling Petersen, leder af Driver Training-chaufførkurserne på Scania Academy i Danmark. Det er ærgerligt for begge parter: lastbilproducenten og vognmanden. Derfor gør Scania meget for at uddanne chaufførerne i økonomikørsel.
- Denne uddannelse foregår i to tempi, forklarer Erling Petersen.
- Først kører vi en tur med chaufføren bag rattet. Her blander vi os overhovedet ikke i kørslen. Chaufføren kører, som han er vant til.
- Bagefter kører vi den samme tur, men denne gang retter vi på chaufførens unoder og forklarer vedkommende om områder, hvor der kan ske forbedringer.
- Typisk vil chaufføren opleve, at han sparer mindst 10 procent i brændstofforbruget. Ofte sparer han det dobbelte.
Driver coaching
Desværre er denne oplevelse ikke altid nok til at ændre chaufførens adfærd på sigt. Når man er hjemme i formaet igen, ryger man hurtigt tilbage i de gamle vaner og unoder. Derfor er det en god ide at investere i et coaching-forløb til chaufføren.
- Sådan et forløb er fortroligt og forbliver i første omgang mellem chaufføren og os, forklarer Erling Petersen.
- Kun hvis der er store udfordringer, taler vi med vognmanden. Det er jo ham, der betaler de 349 kroner om måneden, som coach-aftalen indebærer; men pengene er godt givet ud.
Tips hver måned
"Driver Coaching" finder sted mindst en gang pr. måned, hvor Scanias coach kommer med tips til forbedringer. Scanias coaching-eksperter kan følge chaufføren ved at trække informationer ud af bilens Communicator enhed, som har været standard i Scanias lastbiler siden juli 2012.
Alene i brændstof kan der i de fleste tilfælde spares over 20.000 kroner pr. lastbil pr. år i forhold til de chauffører, der kører mindre økonomisk. Coaching-aftalen løber typisk over to år men hvis ikke det giver de ønskede resultater, får man pengene igen.
Lige nu er der 450 chauffører, der coaches fra Scanias afdelinger i Ishøj og Kolding.
Også dæk og bremser
Det er ikke kun brændstof, der spares. Når en chaufør lærer at køre bedre og blandt andet kan forudse og læse trafikken samt udnytte bilens udstyr som retarder og fartpilot optimalt, er der også meget at spare alene på dæk og bremser.
Scania Communicator-enheden anvendes også af værkstedet. Her kan mekanikere logge ind og finde frem til fejl på bilen. Det kaldes for Scania fjerndiagnose. Denne service er gratis.
Med Scania Communicator kan vognmanden få adgang til chaufførernes køre/hviletider, brændstofforbrug og følge chaufførens kørestil. Denne viden bidrager til at maksimere båden driftsøkonomi og planlægning.
Tilbyder kursus
Når bilen leveres, tilbyder Scania samtidig kunden og chaufføren et kursus i dens brug. Der er også tilknyttet en hot-line. Her er seks mand beskæftiget. De sidder klar til at hjælpe via telefonen.
Eco Roll systemet er endnu en ting, som Scania Communicatoren bidrager med. Den beregner, hvornår det kan betale sig at lade bilen rulle i frigear ved hjælp af kortet fra Adaptive Cruise Control.
Uddannelse af medarbejdere er ofte en langsigtet investering, men resultatet af Driver Training giver afkast allerede fra første dag. Det kan siges med disse ord: Små justeringer, store resultater.
- Ofte går der også sport i at køre så økonomisk som muligt for chaufførerne i en virksomhed. Det betyder samtidig mindre forurening gennem mindre CO2 udslip, slutter Erling Petersen.
Resultat af defensiv kørestil:
Lavere forbrug.
Mindre CO2-udslip.
Mindre stress.
Færre skader.
Færre ulykker.
Færre reparationer.
Mindre stilstand.
= Bedre økonomi.
Hej Anne:
Her er to citater og en faktabox til placering hist og her:
At holde en jævn hastighed i stedet for at accelerere og bremse får chaufføren hurtigere frem i trafikken. Samtidig spares brændstof, bremser og dæk.
10 procent brændstofbesparelse svarer til 7.000 liter diesel. Hvis man kører 200.000 km om året med et gennemsnit på 2,9 km/l, reduceres CO2-udslippet med 18,9 ton.