For få chauffører skader vækst
Problemet har været massivt i Tyskland men også herhjemme er transportbranchen begyndt at mærke chaufførmangelen. Færre vil uddanne sig til chauffører, og det kan risikere at bremse væksten i samfundet.
Emnet chaufførmangel var i centrum, da TUC DEKRA inviterede til minikonference for nylig i deres afdeling i Ishøj. Selv landets transportminister, Magnus Heunicke, var mødt op for at støtte op om problemet. Tilgangen til erhvervet er katastrofalt lav. Det er vigtigt, at der kommer unge til.
- Transportuddannelse kommer hele samfundet til gavn, sagde transportministeren i sit indlæg.
- Staten har investeret over 100 milliarder kroner i infrastruktur de seneste 10 år. De mange penge er både gået til Femern forbindelsen, nye togstrækninger som København-Ringsted, motorveje til Holstebro og Frederikssund samt kollektiv trafik med Metro Cityringen og letbaner.
- Uden disse investeringer får vi ikke øget produktivitet og vækst. Derfor vil regeringen ikke stoppe med at investere penge til transport fremover; men det kræver også øget uddannelse blandt andet i transportbranchen, sagde Magnus Heunicke.
Han pegede også på det ansvar, som landet har med at få job til nydanskere, men det kræver uddannelse at få en karriere som for eksempel buschauffør eller lastbilschauffør.
Garanterer job
Ministeren roste de initiativer, som TUC DEKRA har taget med at garantere et job, når man tager en uddannelse dér. TUR DEKRA ringer blandt andet til trafikselskaberne og tilbyder gode og veluddannede medarbejdere.
- Vi har været hårdt ramt af finanskrisen. Vi er ikke helt landet igen, men vi har stadig en AAA-rating, som understreger, at Danmark er et godt land at investere i. Mange lande spørger, hvordan vi bærer os ad. Svaret er, at vi blandt andet investerer i infrastruktur, så produktiviteten i samfundet kan forbedres, sagde Heunicke.
- Vi skal også have flere til at bruge den kollektive trafik. Togrejser skal øges med 25 procent de næste 10 år. Så får vi også færre trafikkøer på vejene.
Private investerer også
Branchedirektør Michael Svane, DI Transport, var også taler på TUC DEKRAs minikonference. Han pegede på, at det ikke kun er det offentlige, der investerer. Det gør private virksomheder også ikke mindst vognmændene.
- Det er en fælles sag at få etableret nye virksomheder herhjemme indenfor transport. Antallet af vognmandsfirmaer er faldet efter krisen. Der er i dag godt 5.000 vognmandsforretninger i branchen. Af dem har 90 procent under fem ansatte, sagde Michael Svane.
- Det er de små og mellemstore transportvirksomheder, der er ryggraden herhjemme. De store transportvirksomheder skal tage et ansvar. De skal være rollemodeller for de små firmaer. Det skal være attraktivt at søge ind i branchen også som chauffør.
- Der er mange gode historier om chauffører, der fortsætter som vognmænd, men mange lader hjertet tale og fortsætter som chauffører, sagde Michael Svane.
Han nævnte fremtidens førerløse lastbiler, som Mercedes og Volvo har vist frem, men det varer mange år, før det bliver en realitet.
- Samfundet står i dag overfor behovet for at rekruttere nye chauffører, og det haster, sagde Michael Svane.
Fremtidens krav
En person, der til hver dag har udfordringerne med uddannelser af chauffører tæt inde på livet, er Hans Christiansen, der er sekretariatschef i Transporterhvervets Uddannelser. Han understregede, at samfundet kan hænge sammen uden en velfungerende transportbranche.
- Desværre er der stor usikkerhed om fremtidens krav til chauffører både i forhold til teknologi, køre/hviletider og grøn transport, sagde han.
- Der vil ske meget på denne front de kommende år, både herhjemme og på det europæiske område. Politiske beslutninger vil bestemme udviklingen i uddannelsessystemet i transportbranchen.
- Som uddannelsesorganisation skal vi efterkomme kundernes og elevernes behov med faglærere, der er veluddannede og velforberedte. Det er også et vigtigt aspekt i debatten, konkluderede han til alles enighed.