Konservativt valgløfte om bedre skattevilkår til transportbranchen
Mike Legarth efterlyser idéer til lempelser for transporterhvervet, men et decideret landevejs-DIS er udelukket, mener han.
- Man skal afsøge kompasset rundt for at finde begunstigelser for transportbranchen, fordi den er hårdt presset, siger Mike Legarth.
- Det lykkedes Bendt Bendtsen som erhvervsminister at give særlige vilkår til det blå Danmark. Det har været med til at gøre Danmark til verdens førende søfartsnation blandt andet ved at sikre bedre skattevilkår, anfører han med henvisning til tonnageskatten.
- Hvis man kunne give transporten tilsvarende gode vilkår med lettelse af byrder og gode rammevilkår, er jeg meget villig til at se på det.
Sømand bag rattet
- Hvad er egentlig forskellen på en lastbilchauffør på de internationale landeveje og en sømand i internationalt farvand? spørger den konservative trafikordfører, som dog ikke vil lave en kopi af DIS-ordningen, men han vil gerne se på favorable vilkår til landevejsbranchen. Han er gået i tænkeboks og befinder sig på idé-modtagelsesstadiet. Derfor kan branchen inden længe regne med, at der fra hans side kommer konkrete forslag, der kan styrke den danske landtransportsektor.
Vil give skatteplus
- Jeg siger bare, at vi er nødt til at se på de største forhindringer for danske transportører, transportvirksomheder og vognmænd, så de kan konkurrere. Det ville blive en kæmpe gevinst for Danmark, hvis vi kunne skabe nye chauffør- og logistikjobs.
- Hvordan kan vi gøre noget, der sikrer ens vilkår i EU uden at bryde statsstøttereglerne, definerer Mike Legarth opgaven og viger uden om en ordning som DIS med nettoløn, hvor skattevæsenet giver afkald på indkomstskatten.
R: EU bremser støtte
Han rullede sin holdning ud på Transportøkonomisk Forenings gods- og logistikkonference forleden. Her opponerede Det radikale Venstres trafikordfører Andreas Steenberg med et EU-retligt argument mod at overføre skibsfartens skattefrihed til vejtransport.
- Præmisserne er forskellige. Skibsfart er i global konkurrence, mens lastbiler kun er i konkurrence inden for EU, påpegede den radikale politiker.
- En del andre lande i EU vil hurtigt lægge sag an mod Danmark. EU har sagt god for ordningen omkring skibe, fordi man antager, at vi er i konkurrence med Kina. Det bliver svært at komme igennem med statsstøttegodkendelse for vejtransport. Ellers er det en oplagt idé, sagde Andreas Steenberg.
- Vi opgiver ikke, fordi det er svært. Vi tror godt, at man kan hvis man vil, replicerede Mike Legarth.