Femerchock, tunnel bliver 22 procent dyrere
Femerselskabet forsøger at genforhandle prisforudsætninger med entreprenørerne.
Prisen for kyst-til-kyst anlægget øges ifølge det seneste budgetskøn fra 40,5 milliarder kroner til 49,4 mia. kr.
Det er 2,2 mia. mere end den afsatte reserve på 6,7 milliarder. Altså en merpris på 8,9 mia. i alt.
Landanlæg uændret
Landanlæggene står uændret i 7,3 milliarder kroner. Med diverse finansielle udgifter og risikoreserver øges den samlede anlægssum fra 62,2 mia. til 64,2 mia. - altså en forøgelse på 2,2 mia. ud over den nu opslugte reserve på 6,7 mia.
Længere anlægsperiode
- Vi har pålagt Femern A/S at forhandle med entreprenørerne med det formål at få anlægssummen ned, oplyser trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) efter trafikforligspartiernes møde tirsdag 17. februar.
Det kunne blandt andet ske ved at forlænge anlægsperioden med et-to år, og derved udskydes indvielsen fra ultimo til 2023. Det ville i øvrigt skære det meste af den tyske forsinkelse med baneanlægget mellem Puttgarden og Lübeck.
Dansk-tysk ministermøde
Transportminister Magnus Heunicke (S) besøger sin tyske kollega i Berlin, Alexander Dobrindt, tirsdag den 24. februar for at diskutere tyskernes ændrede tidsplan.
Det kunne føre til udskydelse af jernbaneinvesteringer mellem Ringsted og Rødby, hvilket ville give lidt finansiel luft i Femerbudgettet samt fortsat sende godstog over Storebælt og Kielerkanalen i den periode.
- Den tyske forsinkelse kan betyde, at vi må overveje, i hvilken takt vi udruller udbygningen af jernbanenettet på den danske side, skriver Magnus Heunicke i en pressemeddelelse.