Junckerfond inddæmmes Femer friholdes
Overførte midler fra andre puljer skal bruges til samme formål, mener den danske regering, som forventer mindst 18 procent i støtte til Femer-tunnel.
Danmark risikerer at miste støtte til trafik-, energi- og forskningsprojekter, fordi en del af den såkaldte Junckerfond henter penge fra det eksisterende budget.
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard (R) er dog fortrøstningsfuld angående risikoen for, at anlægget af Femertunnelen får mindre støtte end ellers.
- EU-kommissionen har udpeget Femer Bælt-forbindelsen til et af fem prestigeprojekter under transportsøjlen i "Connecting Europe", understreger han.
Femerprojektet har hidtil opnået maksimal støtte til forprojektering og det forberedende anlægsarbejde, og selve anlægget kan opnå op til 25 procent. Der regnes kun med 18 procent i de seneste beregninger fra november, oplyser Morten Østergaard.
Om kort tid sender Danmark ansøgning til Bruxelles om støtte efter de eksisterende regler, når forslaget til anlægslov er fremsat.
Morten Østergaard opstiller tre danske præmisser for den ny EU-kommissionsformand Jean-Claude Junckers mærkesag. De skal skærme blandt andet Femerprojektet fra at blive kastebold i EU-systemet.
Tre præmisser
1. For det første skal man arbejde inden for det nuværende budget. Der skal ikke tilføres flere penge fra landene til Bruxelles.
2. Dernæst skal midler, der hentes i eksisterende puljer, bruges på tilsvarende projekter. Med andre ord skal transportmidler fra en anden fond Connecting Europe Facility (CEF) - bruges til transportprojekter, som til gengæld kan 15-dobles ved hjælp af private investorer. Det vil modvirke større indhug til skade for EU-støttede projekter i Danmark.
3. For det tredje må besluttede eller igangsatte projekter ikke forsinkes eller genforhandles.
- Jeg har ikke hørt nogen sige, at vi skal udvide EUs budget. Derfor ender finansieringen inden for EUs budget, erklærer Morten Østergaard i formentlig samklang med hovedparten af sine kolleger i EU.