Danmark halter bagud på skibsfart
Vi skal stoppe med at spænde ben for den danske specialskibsfart, hvis vi skal bevare vores position som førende skibsfartnation.
De hilser den snart to år gamle vækstplan for Det Blå Danmark velkommen, men undrer sig over, at hele den danske offshore-sektor mangler i planen.
- Det er nødvendigt at modernisere de danske søfartsordninger, så de også omfatter de maritime aktiviteter knyttet til de voksende aktiviter inden for offshore, skriver de.
Skibsfart er mere end containertransport
I dag er skibsfart ikke udelukkende transport af containere, råstoffer eller kemikalier, men udgør i stigende grad også ydelser som opsætning, servicering og vedligehold af havvindmøller og boreplatforme. I Danmark er omkring 5.000 personer beskæftiget på danske offshore-fartøjer, men alligevel halter de danske rammevilkår for offshore-skibsfarten efter de lande, vi konkurrerer imod. Det fastslår en ny rapport fra PWC.
- Og det er bekymrende. Vi har normalt altid kunnet indgå de nødvendige forlig på Christiansborg for at være blandt de fremmeste og for at sikre de bedste vilkår rent konkurrencemæssigt for dansk søfart, skriver de to herrer i Børsen.
De kritisterer regeringens udspil til en modernisering af rammevilkårene for at være utilstrækkelig, blandt andet i forhold til den særskilte nettolønsordning, der hersker på området.
- I en så globaliseret og kapitalintensiv branche som skibsfarten må man hele tiden være klar til at tilpasse forretningen og ikke mindst rammerne for at drive forretning. For omverdenen står ikke stille. Det er derfor afgørende, at vi ikke spænder ben for den danske specialskibsfart på grund af utidssvarende rammevilkår. Gør nu noget ved det, lyder opfordringen fra henholdsvis Bend Bendtsen og Torben Janholt.