Hyundai vil sælge flere varebiler
Hyundai i Danmark sælger for lidt.
I fjor blev der solgt 26 eksemplarer af i20 på gule plader og 26 styk i30 herhjemme, og det er for lidt, pointerer salgschef Søren Møller Pedersen fra Hyundai Bil Import.
- Varebiler har været et uopdyrket marked for os. Nu skal vi opbygge det over længere tid. Vi skal i begyndelsen have fokus rettet mod ombyggede personbiler, som flere af vores konkurrenter har succes med. Derfor har flere af vores forhandlere allerede solgt den nye i20 som van for eksempel til busselskaber og rengøringsselskaber; men vi vil komme med mange flere gode tilbud.
Ombygges i Vamdrup
Bilerne ombygges på Hyundais egen terminal i Vamdrup. Et ”kit,” der skal bruges til at ombygge bilen til varebil koster cirka 5.000 kroner, men i salgspris koster bilen på gule plader det halve af en hvidpladebil.
Inden for et år kommer den ny H350 kassevogn fra Hyundai på det danske marked. Bilen havde premiere på IAA transportmessen i Hannover i efteråret; men først nu er der taget beslutning om at den skal sælges på alle europæiske markeder.
H350 er designet i Europa og bygges i Europa til europæerne. Størrelsen er som Mercedes-Benz Sprinter. Det er meningen, at den skal gøre indhug i den svært populære varebilsklasse, hvor man også finder Renault Master, Opel Movano, Ford Transit, VW Crafter og Iveco Daily – og til en vis grad også trillingerne Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper. De er dog et lille nummer mindre.
Større tildeling på vej
Administrerende direktør Mads Lauvring ville på et møde med Transportmagasinet ikke sige, om man ville have særlige erhvervscentre eller dedikerede forhandlere, når den nye kassebil kommer til landet ved årsskiftet 2015/2016.
I løbet af 2016 eller 2017 ventes også en ny H1 kassevogn, der er mindre end H350. Der har ikke været solgt meget hidtil blandt andet på grund af manglende tildeling fra fabrikkens side. Det vil ændre sig.
De ombyggede personbiler bliver også mere spændende senere på året, når de kommer med helt nye motorer og gearkasser.
Test af de små
Transportsmagasinet har prøvet motorerne i de første nye i20 og i30 bilmodeller, og vurderer dem til ikke at være de mest momentstærke i klassen.
Man skal faktisk ned i tredje gear, hvis man vil overholde en by-hastighed på 50 km/t i i20 med 1,1 dieselmodellen. I fjerde gear er der først trækkraft fra 60 km/t, i sjette gear fra 90 km/t.
1,4’eren klarer lige de 50 km/t i fjerde gear – og fra 75 km/t i sjette gear. Den større i30 med 1,4 liter maskine skal også ned i tredje for at klare de 50 km/t og fra 75 km/t i sjette gear.
Derfor er det et plus, at gearskiftene sker så smidigt og letgående. Motorstøjen kunne også være lavere i dieselmotorerne. Især under acceleration.
Nye motorer på vej
Der kommer både nye turbomotorer og dobbeltkoblingsgearkasse til dieselmotorer og en 1,0- og 1,2 turbo benzinmotor. De vises også i Genève. I maj skulle de nå til Danmark.
- Hyundai producerer deres egne motorer og gearkasser. Derfor kommer vi måske nok lidt senere end mange andre producenter, forklarede Mads Lauvring.
Til gengæld er især den nye i20 spændende. Den er ikke som i30 kun er et facelift, men en helt ny bil på en helt ny platform. Forbedret kvalitet, lavere støjniveau, bedre materialer og masser af udstyr så som varme i rattet, start/stop og hill-assist (bakkestart) i selv den billigste udgave.
Store forventninger
Som varebil forventer man meget af 1,1- og 1,4 liters dieselmotorerne, men også benzinmotorerne på 1,2 og 1,4 liter er interessante til kortere transport. Priserne som Van kendes p.t. ikke, men den ventes at begynde på 65.-70.000 kroner plus moms med benzinmotor – og som diesel cirka 75-80.000 kroner plus moms.
Når det gælder i30 vil det fortsat være SW-stationcar udgaven, man forventer at sælge flest af på gule nummerplader.
Begge bilmodeller bygges på Kia/Hyundai-koncernens fælles fabrik i Tjekkiet.
Artiklen er en del af temaet Test.