23948sdkhjf

Maersk Tankers vil være verdensetter

Det danske rederi kæmper for at blive verdens mest effektivt drevne tankrederi.
Maersk Tankers kom ud af 2014 med et plus på 900 millioner kroner efter et tab året før på 2,2 milliarder kroner. Den forbedrede indtjening skyldes især, at det er lykkedes at holde omkostningerne nede, fortæller Morten Engelstoft, administrerende direktør i Maersk Tankers, til Berlingske.

Men der er fortsat forbedringsmuligheder, hvis rederiet skal gøre sig forhåbninger om at overhale sine konkurrenter.

- Vi kigger for eksempel på brændstofforbruget, på måden vi skifter besætningerne ud på og på alle aspekter af vores måde at operere på, siger Engelstoft
om nogle af de fremadrettede spare-initiativer.

I 2014 lykkes det også at indgå nogle gode kontrakter, hvilket også har medvirket til en forbedring af indtjeningen.

- Vi er meget tilfredse med resultatet i Maersk Tankers og med, at det er opnået samtidig med, at vi i 2014 har leveret det bedste sikkerhedsniveau for vores medarbejdere nogensinde, siger Engelstoft til avisen.

Produkttankskibene skal vokse
Rederiet har i dag primært tankskibe, der sejler med raffinerede olieprodukter og hertil enkelte råolietankere. Og direktøren forudser vækst på produkttankskibene.

- Flere raffinaderier bliver bygget i Mellemøsten og i Asien og tættere på, hvor olien bliver udvundet. Det er noget, som vil tage yderligere til og medføre, at efterspørgslen vil stige efter at få raffinerede produkter transporteret, siger Engelstoft.

Netop derfor placerer Maersk Tankers sig overordnet inden for shippingsegmentet.

Maersk Tankers eller Engeltoft kommenterer ikke på forventningerne til indtjeningen i 2015.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219