ITD først med elektronisk fragtbrev
Nu er det slut med fragtbreve, der bliver væk under en lang transport. ITD har udviklet et elektronisk fragtbrev, som er lovligt og fuldt brugbart.
- Det er et stort skridt for transportbranchen, siger underdirektør Kim Høi, ITD.
- Nu slipper branchen for alle de mange fejl i papirfragtbrevene. Man undgår også de mange bøder, fordi chaufføren mister fragtbrevene undervejs. Det burde vi blive forskånet for nu.
Strenge lovkrav
Den internationale vejgodstransport er styret af den såkaldte CMR-konvention, som de Forenede Nationer (FN) står bag. Reglerne gælder i 55 lande. Det er dog ikke alle 55 lande, som har godkendt de elektroniske fragtbreve, men det forventes at ske løbende over de kommende år, mener Kim Høi.
- Kort fortalt er reglerne i dag, at det gods, som krydser en grænse, skal have et medfølgende fragtbrev. Her skal afsender, modtager, godstyper og andre oplysninger fremgå. Der skal også være skrevet datoer for afsendelse samt modtagelse af fragten.
Bruges til kontrol
Oplysningerne bruger myndighederne til kontrol.
- Disse papirer bruges ofte i cabotagekontroller, men der er dog ofte fejl og mangler i dokumenterne, fortæller Kim Høi.
- Det problem vil i fremtiden blive reduceret, da systemet gør det nemmere at få alle oplysninger med.
Netop fordi CMR konventionen i flere lande, er det vigtigt for alle fragtvirksomheder at have styr på papirerne. Med det nye e-cmr bliver det hele meget lettere. Alt gemmes elektronisk, og vognmanden kan med det samme se, hvornår en transport er nået frem.
Særligt smart
- Særligt smart er det, hvis en chauffør får en ny international transport, mens vedkommende er ude at køre. Nu kan vognmanden bare sende et nyt elektronisk fragtbrev til ham, siger Kim Høi.
Rent praktisk består systemet af en hjemmeside og en app til mobiltelefoner og tablets. Når vognmanden opretter en international transport til en given lastbil og chauffør, vil det elektroniske fragtbrev automatisk blive sendt til chaufførens mobiltelefon. Her ligger fragtbrevet i en applikation, så chaufføren og eventuelle myndigheder hurtigt kan se fragtbrevet under en kontrol.
Skulle chaufføren miste sin telefon på vejen, er fragtbrevet ikke væk. Det kan downloades igen, når chaufføren får en ny telefon.