Danmarkspremiere for venstrekørsel
Et dynamisk ruderanlæg, kendt fra USA, bliver nu bygget i Danmark. Se video.
Løsningen betyder en langt lettere afvikling af trafikken, da der ikke er nogen konflikt mellem venstresvingende og ligeud kørende biler. Den højresvingende trafik afvikles på sædvanlig vis i det signalanlæg, hvor de øvrige trafikanter skifter bane. Løsningen betyder, at man kan afvikle væsentlig mere trafik, uden at den eksisterende bro skal ændres.
Vejdirektoratets anlægs- og driftsdirektør Jens Holmboe er meget tilfreds med, at konstruktionen af Danmarks første dynamiske ruderanlæg snart kan begynde.
- Kapaciteten for afvikling af trafik i et dynamisk ruderanlæg er væsentlig højere end i et traditionelt rampekryds. Med det nye anlæg vil adgangsforholdene til- og fra Fynske Motorvej være fremtidssikret i forhold til den fremtidige udvikling i Odense. Anlægget vil også kunne håndtere en fremtidig udvidelse af motorvejen syd om Odense, som der er vedtaget en anlægslov om, siger Jens Holmboe.
Det er Vejdirektoratets afdelingsleder for mindre anlægsprojekter, Helle Liocouras Nielsen, der skal udpege en projektleder til anlægsarbejdet, som efter planen skal starte i efteråret med afslutning inden udgangen af 2017.
På nuværende tidspunkt er der med succes anlagt flere end 40 tilsvarende anlæg i USA, og der kommer fortsat flere til. Det første blev åbnet i 2009.
Se video, der forklarer princippet for kørslen i et dynamisk ruderanlæg.