Slut med at låne chauffører af hinanden
Lovforslag indsnævrer anvendelse af vikarchauffører og afskaffer udlån af chauffører - men kun for danske vognmænd.
Ændringern betyder, at anvendelse af vikarchauffører indsnævres kraftigt. Ordningen med lånechauffører afskaffes helt.
- Chauffører, der udfører godskørsel i henhold til en dansk godskørselstilladelse, skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår, erklærer transportminister Magnus Heunicke (S) om sit lovforslag "L 174".
Forslaget er sikret flertal på forhånd. Det er affødt af finanslovaftalen med SF og Enhedslisten om en styrket indsats mod social dumping. Regeringen ønsker tempo på Folketingets behandling, så det kan træde i kraft allerede den 15. maj.
Udenlandske datterselskaber
- Chaufføren skal være ansat i den virksomhed, som tilladelsen er udstedt til, forklarer Magnus Heunicke i lovforslaget.
- Denne præcisering af gældende ret har været nødvendig for at undgå, at chauffører fra udenlandske datterselskaber anvendes til kørsel på dansk område i dansk indregistrerede køretøjer, uden at danske løn- og arbejdsvilkår følges, understreger han.
Hvis lovforslaget vedtages uændret, vil det kun være muligt at anvende en chauffør ansat i den virksomhed, som har fået udstedt tilladelsen, eller fra en vikarvirksomhed, der er godkendt af Trafikstyrelsen.
Afkræves lønsedler
Chaufførvikarbureauer fra andre EU-lande kan fortsat operere i Danmark, men de kan afkræves dokumentation for aflønning af chauffører.
Lovforslaget giver mulighed for at høre overenskomstparterne og overenskomstnævnet om udenlandske chaufførvikarvirksomheders aflønning af chaufførvikarer.