92 stemmer for - otte imod
Anlægsloven for den faste forbindelse under Femern Bælt var i går til afstemning i Folketinget. Det udviklede sig til en ophedet debat om projektets økonomi.
Anlægsloven vil bemyndige Femern A/S til at bygge og drive den 18 kilometer lange sænketunnel fra Rødby på Lolland til Puttgarden på Fehmarn og bemyndige Banedanmark til at anlægge den dobbeltsporede jernbane fra tunnelen til Ringsted.
Anlægsloven beskriver også, hvordan projektet finansieres af statsgaranterede lån og tilskud fra EU. Lånene betales tilbage med indtægterne fra brugerne af den faste forbindelse og de danske jernbaneanlæg.
Ophedet debat
Og det var især økonomien omkring projektet, der fik afstemningen til at udvikle sig til en ophedet debat mellem på den ene siden regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti og på den anden siden Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested.
- Vi står alene med finansieringen af et anlæg, der først og fremmest er et ønske fra det svenske erhvervsliv, der gerne vil have en transitforbindelse til resten af Europa. Det bør man overveje om holder vand, sagde Henning Hyllested kort før afstemningen i Folketingssalen.
Transportminister Magnus Heunicke (S) hæftede sig i stedet ved det historiske i beslutningen og trak i sin tale paralleller til vedtagelsen og både Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen.
- I dag ( i går, red. ) vil et bredt flertal i Folketinget vedtage Femernforbindelsen. Det vil skabe tusindvis af danske arbejdspladser og være en historisk opgradering af den kollektive transport. Det er samtidig et større løft af en landsdel, der sukker efter arbejdspladser, sagde ministeren.
Også miljøgodkendelse
Anlægsloven udgør samtidig den endelige miljøgodkendelse af projektet i Danmark.
Anlægsarbejdet kan dog først igangsættes, når den tyske myndighedsgodkendelse foreligger, og når forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen til efteråret 2015 har fortaget en fornyet vurdering af den samlede økonomi i Femern Bælt-projektet.
Hele debatten kan ses på www.ft.dk .