Heunicke vil omdanne lånechauffører til vikarer
Folketingets trafikudvalg holder møde bag lukket dør om en løsning, der er i overensstemmelse med regeringens EU-tolkning
Heunicke møder op i Folketingets trafikudvalg i morgen (tirsdag 12. maj) for at diskutere, om låneordningen kan erstattes af en vikarordning.
- Kravene til en vognmandsvirksomhed er næsten de samme som til en vikarvirksomhed, men kapitalkravet er 200.000 kroner højere for et vikarbureau end for en vognmand, forklarer Magbus Heunicke.
- Jeg vil bede Trafikstyrelsen om at se, om vi kan harmonisere disse to ting, altså sænke kapitalkravet hos vikarbureauerne, siger Magnus Heunicke til Transportmagasinet.
Det kunne betyde, at en vognmand også kan være vikarbureau eller at kørselstilladelsen automatisk omfatter retten til at agere vikarbureau.
Vil bevare fleksibiliteten
- Det vil jeg undersøge. Det er vigtigt med fleksibiliteten i transportbranchen, siger Magnus Heunicke.
Låneordningen står for fald i et lovforslag, der griber ind mod social dumping i transportsektoren. Det er imidlertid EU-jura, som er begrundelsen.
- Det er i strid med EU-retten, da kun danske vognmænd - og ikke udenlandske vognmænd - har den mulighed, konkluderer regeringen, selv om EU-kommissionen ikke har henvendt sig.
- Vi kan ikke have en regel i Danmark, der er en slags køb dansk-klausul. Som minister skal jeg følge loven samvittighedsfuldt, siger Magnus Heunicke.
Lukket udvalgsmøde
Trafikudvalgets møde med transportminister Magnus Heunicke om lånechauffører er ret usædvanligt. Det holdes nemlig bag lukkede døre. Det plejer at være tegn på, at der foregår en reel diskussion på grundlag af fortrolige oplysninger.
Samrådet var oprindeligt planlagt til onsdag 6. maj, men blev udskudt på grund tidsmæssig sammenfald med en trafiksag i onsdagsspørgetiden.