Borgerlige kæmper for lånechauffører
Blå blok godtager ikke regeringens EU-argument for ophævelse af fleksibel ordning for vognmændene.
Ophævelsen af udlåndordningen indgår i et lovforslag fra regeringen mod social dumping. Lovforslaget er en del af regeringens finanslovaftale med SF og Enhedslisten om bekæmpelse af social dumping. Målet er at komme den såkaldte ”Kim Johansen-finte” til livs.
- Finten er en særlig selskabskonstruktion med udenlandske firmaer og lavt lønnede udenlandske chauffører i dansk indregistrerede lastvogne, som har kørt meget i Danmark, forklarede SF’s arbejdsmarkedsordfører Eigil Andersen ved førstebehandlingen af lovforslaget i sidste uge.
V: De små rammes
Venstre, Liberal Alliance og Konservative er imod regeringens lovforslag. De mener, at det vil ramme de små danske vognmandsvirksomheder, både inden for godsbranchen og busområdet.
- De små virksomheder mister den fleksibilitet, der ligger i at kunne låne chauffører af hinanden. De vil få øgede omkostninger, erklærede Kristian Pihl Lorentzen (V).
- Transportbranchen er i forvejen meget hårdt konkurrenceudsat, og nye byrder vil bare gøre, at flere vil flytte deres virksomhed udenlands, sagde Mike Legarth (K).
DI og ATL: Intet misbrug
Virksomheder, som låner en chauffør, skal underskrive en erklæring om, at overenskomsterne følges. Det koster en bøde eller tilbagekaldelse af tilladelser at overtræde den erklæring, anfører DI Transport og ATL.
- Der er intet dokumenteret eksempel på misbrug af udlånsordningen. Vi har haft den ordningen siden 1996, uden at EU har gjort ophævelser, siger branchedirektør Michael Svane.
- Benzin- og olietransporter køres af højt specialiserede chauffører, og der er tradition for at låne chauffører hos hinanden. Alternativet til udlånsordningen er at ansætte en ekstra chauffør eller gøre brug af et chaufførvikarbureau, siger Michael Svane.
- Kim Johansen-konstruktionen var en anden ordning og havde intet at gøre med udlånsordningen, understreger han.