23948sdkhjf

ITD: Der er for mange transportuddannelser

Lige nu er akademiuddannelsen for transport og logistik ved at blive revideret. Hos ITD håber Anders Jessen, at den kan bane vej for de unge ind i transportbranchen.
ITD, Danske Speditører og Danske Busvognmænd er ved at nyrevidere akademiuddannelsen for transport og logistik. Den ”nye” uddannelse er i øjeblikket ved at blive godkendt i Undervisningsministeriet og bliver for alvor udbudt til efteråret.

- Akademiuddannelsen for transport og logikstik er en mellemlang, videregående uddannelse, og den giver en god viden om transport og adgang til mange stillinger i branchen, forklarer Anders Jessen fra ITD, som har været med til at revidere uddannelsen.

- Det er muligt at læse videre og tage en diplom-uddannelse. Med denne uddannelse har vi sikret en vej ind i branchen for de unge med et indhold, som også er gangbar for transportvirksomhederne. Her har vi en uddannelse, som både skolerne og branchen står bag.

- Vi har som branche været med til at prioritere de ting, som de unge mennesker skal beskæftige sig med. Det har været rigtig spændende at være med til dette udviklingsarbejde, siger Anders Jessen, som ellers ikke mange lovord til overs for det danske uddannelsessystem, når det handler om at vise de unge ind i transport- og logistikbranchen.

For mange uddannelser
- Efter min mening er der er alt for mange transportuddannelser i Danmark. Arbejdet med at hjælpe de unge er alt for tilfældigt. Næsten hver skole tilbyder deres eget uddannelsesforløb i transport.

Transportmagasinet: Sådan en udtalelse falder vel ikke i god jord ude på erhvervsskolerne?

- Måske ikke, men taxametersystemet betyder, at skolerne først og fremmest tænker på deres egen økonomi. Hver gang de får en elev igennem deres skole, får de en pose penge. På den måde risikerer vi at presse de unge ind i en uddannelse, som de måske ikke er interesseret i, og som virksomhederne ikke kan bruge.

Skoler gået sammen
Anders Jessen ser gerne, at et initiativ som AMU Transport Danmark breder sig. Her er otte skoler gået sammen om et enkelt sekretariat, der hjælper de unge med at finde sig tilrette med en transportuddannelse.

- Det er en model, vi godt kan lide. Der er én indgang til otte skoler. Vi vil naturligvis også gerne samarbejde med de andre skoler, men ATD er et forbillede, som andre godt måtte lade sig inspirere af, siger Anders Jessen.

ITD startede sidste år et samarbejde med ATD sammen med Danske Speditører og Danske Busvognmænd. Dette samarbejde kunne man blandt andet opleve på årets transportmesse i Herning, Transport 2015.

Ingen lærlinge
Et andet problem, som Anders Jessen peger på, er, at der kommer stadig færre unge ind i transportbranchen.

- Der er to aspekter, som vi skal se om vi kan gøre noget ved. Det ene er at skabe flere lærepladser. Jeg ved godt, at vores medlemmer ikke så gode til at tage lærlinge ind. Her må vi påvirke vognmændene og transportfirmaerne til at skabe nogle flere lærepladser.

- Det andet aspekt er, at det ikke er så populært blandt de unge at vælge en karriere inden for transport. Derfor frygter jeg, at vi snart vil opleve chaufførmangel.

- Der er mange årsager til den nuværende situation, men branchen har måske også selv været med til at tale de unge væk fra branchen. I dag tror de unge, at en karriere i transport består i at sidde i en lastbil otte timer i døgnet og tilbringe weekenden på en rasteplads. Det billede skal vi have ændret på – og det kræver nogle utraditionelle løsninger.

Gode eksempler
Anders Jessen tror på de gode eksempler som Frode Laursens ”Drivers’ Academy” og Meldgaards åbne invitation til chauffører om at tage deres uddannelse, så de er garanteret fast job hos dem.

- Der findes også gode eksempler på, at de store speditionsvirksomheder som Blue Water og DSV har held med at tiltrække de unge elever. Det kan de, fordi de lægger en hel ”pakkeløsning” frem for den unge. Her kan han/hun se, at hvilke muligheder, de har.

- Jeg tror, at sådanne initiativer er bedre end det, jobcentrene kan tilbyde i dag. De henviser ofte de unge til seks ugers selvvalgt et-eller-andet – uden at de unge egentligt er interesseret i det, de bliver sendt ud til.

- Mange får det store kørekort på den måde, men de kommer aldrig ud at køre som chauffører, fordi kørekortet ikke bliver suppleret med alle de andre certifikater som for eksempel til kran, gaffeltruck og lignende. Uden dem, kan vognmændene ikke bruge de unge.

- Sådan et system er der ingen, der får noget ud af – hverken de unge, firmaerne eller samfundet. Derfor er det vigtigt, at vi begynder at tænke utraditionelt.

Jobgaranti
- Når en skole som TUC Dekra kan give jobgaranti til de første 500 buschauffører, der tager chaufføruddannelsen hos dem, er det fordi, de har et stort netværk bag sig.

- Man kunne måske forestille sig, at flere mindre transportvirksomheder gik sammen om at tilbyde de unge nogle gode virksomhedsforløb. Sådan et netværksprojekt vil vi gerne støtte eller koordinere i for eksempel Padborg.

- Derfor er jeg også meget glad for, at FDE Fonden netop har givet bidrag til et projekt, der skal få flere elever og lærlinge ind i transportbranchen.

- Det er i hvert fald vigtigt, at vi tænker nyt og anderledes, hvis vi skal tiltrække de unge. Vi lever i en tid, hvor 70 procent af de unge vælger gymnasiet, når de er færdige med folkeskolen. Derfor bliver der virkelig kamp mellem alle brancherne om at tiltrække de få unge, der ikke vælger gymnasiet. Det er en kamp, som vi helst ikke skal tabe, slutter Anders Jessen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078