Sammenbidte politikere kæmper for EU-støtte
Melding om lavere tilskud til Femer-projektet udløser hektisk mødeaktivitet.
- Vi tager det alvorligt, men vi tager det lige så alvorligt, at vi stadig ønsker sænketunnelen. Ingen i forligskredsen er i tvivl om, at vi stadig vil have den faste Femer Bælt-forbindelse, siger transportminister Hans Chr. Schmidt (V) efter hastemødet i går torsdag den 2. juli med ordførerne.
Næsten halvering
Samtidig med ministeroverdragelsen mandag 29. juni indløb beskeden om fra transportkommissær Violeta Bulc, at EU reducerer den forventede støtte fra 18 procent til 9,5 procent i perioden 2016-19. Det svarer til en reduktion på cirka fire milliarder kroner til knap 4,4 milliarder, oplyser Hans Chr. Schmidt.
Han vil bede om et møde med EU's transportkommissær for at få svar på en række spørgsmål om blandt andet baggrunden for den lavere støtte og holdning til den fremtidige støtte i det samlede anlægs slutfase frem til medio 2024 inklusive tyske landanlæg.
Hans Chr. Schmidt rejser også til Kiel for at møde sin slesvigholstenske ministerkollega for at sikre, at den tyske myndighedsgodkendelse kommer til tiden.
Endelig skal byggeselskabet Femern A/S sætte en række møder op, oplyser han.
Status i september
Forligspartierne mødes næste gang i september for dels at gøre status over genforhandlingerne om udbud, der var 8,9 milliarder kroner højere end forventet, og dels den tyske myndighedsgodkendelse.
Trafikordfører Rasmus Prehn (S) betegner EU-kommissionens meddelelse som et uforudset bump på vejen. Det viser, at man skal være konstant årvågen omkring projektet.
- Jeg føler mig tryg ved den måde, vores ny minister på området har valgt at håndtere det. Vi skal gøre alt hvad vi kan for at undgå, at vi får problemer i forhold til tilbagebetalingstiden, slutter Rasmus Prehn.
Økonomisk smertegrænse
- Det er selvfølgelig bekymrende, at vi får færre penge end håbet, siger trafikordfører Kim G. Christiansen (DF). Han afventer et samlet overblik over økonomien til efteråret.
- Smertegrænsen er nået, hvis projektet ikke kan være selvfinansierende inden for 40-42 år. Den ligger på omkring 38-39 år i øjeblikket, siger Dansk Folkepartis ordfører.
- Jeg synes, at tyskerne skulle oppe sig lidt med hensyn til myndighedsgodkendelsen, for den er vi også afhængig af. Hvert år uden indtægter har også betydning, slutter Kim G. Christiansen.
276 projekter udvalgt
De syv partier bag Femer-forliget er Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det radikale Venstre, SF og Det konservative Folkeparti, det vil sige alle bortset fra Enhedslisten og Alternativet.
Femerprojektet er blandt 276 transportprojekter, som EU-kommissionen foreslår at tildele i alt 97,6 milliarder kroner (13,1 mia. euro) under Connecting Europe-faciliteten (CEF). Forslaget skal formelt vedtages af CEF-udvalget den 10. juli, oplyser Violeta Bulc.