23948sdkhjf

Trafikforsker sår tvivl om ny motorvejs effekt

Argumenter for ny Hærvejsmotorvej handler mere om statsstøtte til yderområder
Der bliver ikke sparet på de optimistiske prognoser om øgede arbejdspladser og vækst, reduceret pendlertid og fremtidssikring af den jyske mobililtet, når argumenterne for en ny midtjysk motorvej, også kaldet Hærvejsmotorvejen, falder fra politisk hold. Det skriver Vejle Amts Folkeblad.

Men trafikforsker Morten Skou Nicolaisen ved Aalborg Universitet sår tvivl om de påståede effekter.

Han peger på, at beregninger for Hærvejsmotorvejen viser, at den blot vil udsætte behovet for en udvidelse af E45 i ca. 10 år.

- Man kan diskutere, om en investering på 15-20 mia. kr. for 10 års udsættelse er pengene værd. Det vil jeg ikke vurdere på, men man kan måske sige, at man fra politisk hold skal tænke over, hvilke argumenter man bruger for motorvejen, siger han.

Han varsler, at den vækst og det øgede antal arbejdspladser, man taler om i forbindelse med en Hærvejsmotorvej, meget vel kan blive placeret i de større byer i stedet for ude i yderområderne.

- Man kan enten satse på, at tendensen skifter af sig selv, eller man kan fra politisk hold forsøge at skabe vækst i yderområderne. Derfor er det mere ærligt at tale om statsstøtte til yderområder, når man politisk ønsker en motorvej som Hærvejsmotorvejen. Det er i hvert fald svært at bruge vækstargumentet, mener han.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.408