Sure kunder klar til milliardkrav mod Ryanair
En afgørelse ved en lokal domstol i Manchester kan betyde, at flyselskabet Ryanair kan blive bestormet med erstatningskrav
Dommerne i Manchester har netop afgjort, at det irske flyselskab ikke har ret til at sætte en tidsbegrænsning på passagerernes mulighed for at kræve erstatning for flyforsinkelser.
Det skriver Irish Times ifølge borsen.dk.
Det var seks utilfredse Ryanair-kunder, der havde sagsøgt flyselskabet fordi Ryanair afviste at behandle deres anmodning om erstatning, fordi der var gået mere end fem år siden flyforsinkelsen fandt sted.
Ifølge de utilfredse passagerers advokater kan den principielle afgørelse betyde, at flyselskabet kan blive mødt med erstatningskrav på mere end 6 mia. kr.
Ryanair afviser i en officiel erklæring, at det potentielle erstatningsbeløb kan blive så stort og har i øvrigt appelleret afgørelsen til en højere retsinstans.
Ryanair henholder sig til, at klager over forsinkede fly kan pålægges en forældelsesfrist på to under henvisning til eksplicit formulerede vilkår indskrevet i hver enkelt flybillet.
Dette vilkår er dog ugyldigt, påpeger de forurettede flypassagerer, som i stedet henviser til de fælles EU-regler for forbrugerbeskyttelse, der definerer en forældelsesfrist på seks år.