23948sdkhjf

Erhvervsliv efterlyser plan for transportinvesteringer

Der er behov for mere langsigtet planlægning af vejinfrastrukturen frem for at vedtage enkeltprojekter, påpeger Dansk Industri
De store linjer i den danske transportpolitik ligger fast frem til 2020, men derefter er der endnu ingen planer for, hvordan transportinfrastrukturen skal udvikle sig, skriver ing.dk. Det får Dansk Industri til at efterlyse en vision for transportinfrastrukturen - en efterlysning, som bakkes op af trafikforskere.

- Vi kan godt lide, at de beslutninger, der bliver truffet politisk, har et mål, der fremtidssikrer vores trafikale infrastruktur. Det skal i tid og sted sikre erhvervslivets behov. Enkeltbeslutninger bør indgå i samlet plan for vores infrastruktur over eksempelvis ti år. Vi er nu derhenne, hvor vi skal tage hul på den periode, der ligger fra 2020 til 2030 eller til 2035, siger branchedirektør for DI Transport Michael Svane til Ingeniøren.

- Når vi har det ønske, er det jo, fordi alle ved, at der skal prioriteres. Mobilitet er et konkurrenceparameter. Det kræver en langsigtet plan, der er stabil og kontinuerlig, siger han.

- Vi er i en situation, hvor niveauet for offentlige investeringer ligger væsentligt højere, end der er økonomisk råderum til. Vi er derfor først og fremmest nødt til at sikre, at vi har orden i økonomien fremover, og det er der, vi starter, skriver transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt i en mail til Ingeniøren efter at have afvist et mundtligt interview om emnet.

Opfordringen fra DI falder, efter at den nydannede venstreregerings regeringsgrundlag fremhæver nogle få infrastrukturprojekter uden at fremlægge en større kontekst, som projekterne skal indgå i. I regeringsgrundlaget nævnes to nye projekter, som skal undersøges. Det gælder en ny midtjysk motorvej fra Give over det vestlige Billund til Lunderskov, en del af en såkaldt hærvejsmotorvej, samt den østlige ringvej i København, også kendt som havnetunnelen.

Der er delte meninger om de enkelte projekter, men såvel trafikforskere som Dansk Industri efterlyser, at projekterne indgår i en helhedsplan for sektoren.

- Der står jo ikke meget om dem i regeringsgrundlaget, men de få projekter er selvfølgelig ikke et højt ambitionsniveau. Man kunne godt tænke sig at, regeringen forholdt sig mere til cykeltrafik, kollektiv trafik og CO2-udslip, mener Harry Lahrmann, lektor ved sektionen for Trafik og Veje under Aalborg Universitets Institut for Byggeri og Anlæg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.211