23948sdkhjf

Lidls gaslastbil kører CO2-neturalt

Organisk affald fra Lidls butikker bliver omdannet til biogas, som kan bruges til kædens nye gaslastbil
Når Lidl's varer har overskredet datomærkningen og kvalitetsmæssigt ikke længere kan sælges, bliver de sendt til biogasanlæg. Da Lidl i starten af året indkøbte sin første gaslastbil, fik man dermed samtidig muligheden for at opgradere sin indsats og skabe et grønt kredsløb, hvor gaslastbilen bliver tanket og kører på gas, samtidig med, at Lidl selv får lavet biogas af sit eget affald.

- Det giver rigtig god mening, at vi på den måde bruger organisk affald fra butikkerne, til at transportere varer tilbage til butikken på en miljømæssig forsvarlig måde, siger CSR-konsulent i Lidl Danmark Tina Kaysen.

Lastbilen fuldender det grønne kredsløb
Lidls biogaslastbil er opbygget og konstrueret i samarbejde med Mercedes- Benz, og er en af Danmarks første gaslastbiler bygget til distribution af dagligvarer.
Kort om Lidls gaslastbil:
- Lastbilen er en Mercedes Econic NGT, med Allison automatgear 3000PR og fuld luftaffjedring
- Lastbilen er udviklet og konstrueret så den udelukkende kører på gas. Kølerummet i lastbilen er ombygget til en CO2-neutral løsning, hvor der til nedkøling benyttes gas i stedet for diesel.
- Oliefyret er udskiftet med en eldreven løsning, så opvarmningen af motor og førerhus er blevet erstattet med et miljøvenligt alternativ.
- Allerede når lastbilen står i tomgang opnår Kølekompressoren 90% af sin maksimale kapacitet, hvilket betyder at kølerummet med denne løsning hurtigt opnår den korrekte temperatur.
- Køleanlægget er ligeledes udstyret med 380volt el-drift, så det er muligt at nedkøle kølerummet i lastbilen selv når lastbilen ikke kører.
- Lastbilens chassis er desuden blevet forlænget, så kapaciteten af fragtrummet er blevet forøget med 20%.

Ikke alene udleder biogas slet ingen CO2 ved forbrænding, men Lidls lastbil er også blevet tildelt biogascertifikater, så den, udover at være støjsvag, også er en CO2-neutral transportløsning i distributionen af varer til og fra Lidls bæredygtige butik i Valby.

- I Lidl har vi valgt at investere i en specialbygget gaslastbil som denne, da vi tror på, at det er nødvendigt at teste og udvikle fremtidige løsninger, som kan erstatte de oliebaserede fossile brændstoffer som diesel udgør. Vi er derfor stolte af, at vi som en af de første i Danmark har konstrueret en lastbil, hvor alle de diesel og oliekrævende funktioner er blevet erstattet med alternative, mere bæredygtige drivmidler og energiformer som gas og el, siger Tina Kaysen, og fortsætter:

- Indtil videre har vi kun haft rigtig positive erfaringer med vores biogaslastbil. Den har endda vist sig at være mere effektiv end ventet, da den kører længere på en tankfuld gas end vi havde estimeret. Samtidig er den støjsvag, hvilket er en fordel i byerne og især ved tidlige leveringer. En tredje fordel er designet i førerhuset i forhold til arbejdsmiljø, hvor chaufføren har nemmere ind-og udstigning, samt et langt bedre udsyn ved højresving end i de traditionelle lastbiler, hvilket betyder meget for vores chauffør i hans daglige arbejde.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.502