Maersk Line presset til positionskrig
Pres fra de to største konkurrenter tvinger Maersk Line ud i et forsvar af sin markedsposition
- Det nye er, at vi taler åbent om opkøb. Det kan være en god måde at vækste på, sagde topchef Nils Smedegaard Andersen, da han onsdag præsenterede forretningen på den årlige kapitalmarkedsdag.
Situationen er nu den, at inden for de centrale forretningsområder som Maersk Line, Maersk Oil og Terminals er det nødvendigt at investere sig til vækst. Men intet sted i konglomeratet er det mere nødvendigt end i hovedforretningen Maersk Line.
- Størrelse gør forskellen i vores industri, ikke så meget størrelsen på skibene, men udbredelsen af netværket og kundekontakten, sagde Jakob Stausholm, chef for strategi i Maersk Line, da han fremlagde en stribe tabeller, der viste, at de to største konkurrenter, MSC og CMA CGM, har vundet terræn.
- Det er nogle tal, som jeg ikke er vild med at vise frem. De viser jo, at vi ikke er vokset organisk på linje med vores konkurrenter. Og det har fået os til at tænke på, hvordan vores vækstambitioner skal justeres, sagde Jakob Stausholm.
For Maersk Line betyder det en delikat balancegang. På den ene side skal det vokse, og shippingselskabet køber derfor skibe i forventning om at blive større. På den anden side er efterspørgslen helt i bund. Faktisk har Maersk Line aflyst 30 afgange fra august til oktober – simpelthen fordi der ikke var nok efterspørgsel til at fylde skibene. Ifølge Søren Skou, adm direktør for Maersk Line, er der flere tiltag under overvejelse, der kan afbøde konsekvenserne af den lave efterspørgsel.