Fusk med biler kan undgås ved at teste ude og inde
Teknologisk Institut har udviklet en ny test af biler, som kan afsløre manipulation og snydesoftware
-Testmetoden går ud på, at man kører et kørselsmønster, som afspejler en realistisk brug af bilen. Vi tester bilen i hele spektret fra 0 km/t og med en realistisk acceleration op til en motorvejsfart på 130 km/t, siger seniorkonsulent, Kim Winther, Teknologisk Institut.
Testen udføres både udendørs og indendørs i laboratoriet på identisk vis.
Ved hjælp af bærbart NOx måleudstyr registreres udledningen i både den indendørs og udendørs test, så væsentlige forskelle ville blive afsløret ved en SORDS-test. På den måde ville eventuel snydesoftware blive opdaget.
For øjeblikket anvendes testmetoden NEDC (New European Driving Cycle), som udelukkende foregår i laboratoriet og ikke kan replikeres i den virkelige verden.
Gennemsnitsfarten i metoden er 33,6 km i timen og dermed udfolder en moderne bil ikke sin motorkraft, som hvis den blev testet i en hastighed og acceleration, der afspejler kørsel på motorvej.
En given bil, der har været gennem SORDS-testen vil blive afsløret, hvis der er for stor uoverensstemmelse imellem den indendørs og udendørs test.