23948sdkhjf

Første LNG leverance på Esbjerg Havn en realitet

I lørdags blev der skrevet et lille stykke historie på Esbjerg Havn – REM Leader blev som det første skib i Esbjerg nogensinde bunkret med LNG.
Primagaz gennemførte på foranledning af Unioil-Supply LNG leverancen - bare 48 timer efter første kontakt.

LNG bliver en stadig vigtigere energikilde til den maritime branche. Frem mod 2020 forventes der at blive bygget 1000 nye skibe med LNG motorer, mens mere end 700 eksisterende skibe forventes at blive bygget om. Efter 2020 vil 30% af nybyggede skibe sejle på LNG. Det er især de stigende miljøkrav i MARPOL, som fastsætter grænser for SOx og NOx-udledning fra skibenes udstødning, der er med til at skabe denne udvikling i branchen. Derfor var det også et vigtigt øjeblik for Esbjerg havn, da Primagaz på foranledning af Unioil-Supply i lørdags bunkrede REM Leader, der dermed blev det første skib nogensinde til at modtage LNG i Esbjerg Havn.

- Vi har siden 2012 deltaget i en række projekter som fremmer udviklingen af den infrastruktur, som skal understøtte den øgede brug af LNG i søfarten. Derfor er det naturligvis tilfredsstillende, at konstatere at den første LNG bunkering på havnen nu er en realitet, siger salgsdirektør ved Esbjerg Havn, Jesper Bank.

Ifølge Per Funch- Nielsen, salgschef hos Unioil-Supply, har et meget effektivt setup muliggjort den hurtige leverance som var afgørende for projektet:

- Vi havde første kontakt med Primagaz torsdag formiddag, godt 24 timer efter var 3 tankbiler på vej fra Rotterdam til Esbjerg, og lørdag morgen kl. 8:30 var de klar til at bunkre REM Leader. For os er det vigtigt at give den maritime branche hurtig adgang til præcis det brændstof de har brug for og på præcis det sted de har brug for det. Derfor ligger hele setuppet omkring LNG leverancen fra Primagaz i rigtig god tråd med vores forretningsmodel, forklarer Per Funch-Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.228