Finanslovsforslag: Kritik fra DTL og ITD
DTL mener, at der mangler initiativer mod social dumping, mens ITD savner investeringer i vejinfrastrukturen.
Finanslovsudspillet 2016 bliver ikke mødt med stående ovationer hos DTL. Specielt på området for social dumping kan DTL-direktøren konstatere, at der i finanslovsforslaget kun er afsat de midler, der blev aftalt i 2013 og 2014 under S-SF-R regeringen.
- Der er med andre ord tale om rent arvegods fra den tidligere regering, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
- Hvis Venstre har den politiske vilje til at stå i spidsen for et bredt samarbejde for at fastholde den danske model, burde statsministeren udmønte det i flere midler til konkrete tiltag mod social dumping.
Ellers mener DTL, at der trods alt er positive takter i finanslovsforslaget.
DTL roser det generelle skatte- og byrdestop og vækstpakken, der kan skabe job uden for de større byer. Her mener foreningen, at planloven skal ændres, så der bliver mulighed for at drive vognmandsvirksomhed i landzoner.
DTL roser også regeringen for at ville forbedre rammevilkårene for generationsskifte og familieejede virksomheder.
- Familieejede virksomheder er fremherskende i transporterhvervet. Initiativet vil sikre, at konkurrencedygtige, danske transportvirksomheder ikke bare lukker eller afhændes, siger Erik Østergaard.
Skattefrit loft skal hæves
Erik Østergaard savner , at loftet for fradrag i henhold til rejseregler hæves. I forbindelse med skattereformen i 2012 blev loftet sænket fra 50.000 kr. til 25.500 kr. årligt – og det kan mærkes:
- Det stiller selvstændige ringere end lønmodtagere og forringer konkurrenceevnen for både selvkørende vognmænd og chauffører, siger DTL-direktøren.
ITD: Mangler investeringer i infrastruktur
Selv om ITD er positive over for de signaler, som regeringen sender med deres finanslovsforslag, er man mindre tilfreds med, at der mangler reelle tiltag om at forbedre og udbygge vejinfrastrukturen.
- Det har regeringen valgt at se bort fra på trods af, at det bidrager til at fremme vækst, lyder kritikken fra ITD's adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Eller glæder ITD sig over de bedre rammevilkår, som finanslovsforslaget lægger op til.
- Regeringens målsætning om, at det skal være billigere og lettere at drive virksomhed, er en kærkommen melding til transport- og logistikvirksomheder landet over. Meldingen om et skatte- og byrdestop, som sikrer virksomhederne ro om skatter og afgifter, giver grobund for, at branchen igen kan se frem og investere i det materiel.
Han henviser også til, at regeringen ønsker at forbedre rammevilkårene i forbindelse med generationsskifter, som er en problemstilling, der rammer lige ned i transport- og logistiksektoren.