Skæbneuge for Femertunnel
På onsdag den 7. oktober skal de nye bud fra entreprenørerne vurderes.
- Det er et meget afgørende møde. Det er dagen, hvor vi må træffe en beslutning eller i det mindste beslutte en tidstermin, siger transportminister Hans Chr. Schmidt (V).
Anlægsloven er allerede vedtaget, så de syv partier kan give grønt lys for byggeriet, hvis ellers de reviderede bud er kommet langt nok ned. I første runde lød det samlede tilbud på 49,4 milliarder kroner for sænketunnelen. Det var 8,9 milliarder kroner højere end forventet.
Måske bliver der kun givet gult lys i form af en tidsplan for beslutningerne - og ikke en egentlig tidsplan for selve byggeriet. Der er nemlig stadig usikkerhed om tidsforløbet for den tyske miljøgodkendelse.
Tysk forklaring
Slesvig-Holstens økonomi- og trafikminister Reinhard Meyer var i København fredag den 2. oktober, hvor han mødtes med transportminister Hans Chr. Schmidt og trafikordførerne fra forligskredsen.
Dagsordenen er en pædagogisk indføring i den tyske miljøgodkendelse, som ligger uden for politikernes indflydelse. Her understregede Reinhard Meyer, at den tyske miljøgodkendelse ikke kommer før 2017.