Vejfond har lange udsigter
Dansk Vejforening og partiernes transportordførere deler interessen for udfordringerne på vejområdet, men kan ikke blive enige om en vejfond
- Der var en stor interesse for det vejpolitiske område. Desværre kom Vejfonden ikke med i regeringsgrundlaget, og derfor inviterede vi transportordførerne til mødet, siger sekretariatschef Helle Michelsen til Dagens Byggeri.
Det kneb med begejstringen hos politikerne, når det gælder oprettelsen af en vejfond, men der blev også diskuteret en ny infrastrukturfond, som skal beskæftige sig med transportområdet generelt:
- Her skal midlerne overvejende bruges på vejene. Den nye regering har lovet, at "det skal være vejenes tur", siger Helle Michelsen.
Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen synes, at det er fornuftigt at tænke mere langsigtet:
- Jeg er ikke i tvivl om, at vi får skabt mere for pengene og en større bevidsthed hos virksomheder og kommuner omkring hvilken infrastruktur, der er undervejs. Ideen om en Vejfond er jeg tvivlende over for. Det er vigtigt at se vores infrastruktur i sammenhæng, og vi bør nok holde fast i princippet om en infrastrukturfond, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.
Han tror, at det bliver en vanskelig opgave at finde penge til infrastrukturprojekterne:
- Det kasseeftersyn, som finansministeren har gennemført, har afdækket, at der dels ikke er nogen penge at rutte med, og dels at vores nationale anlægsloft er presset til det yderste. Derfor har regeringen med finanslovsudspillet tilkendegivet, at det desværre ikke er muligt at søsætte nye projekter, siger Venstres transportordfører videre.
Han afviser dog, at det er staten, der skal medvirke til finansieringen af vedligeholdelse af de kommunale veje:
- Vi skal ikke blande den statslige og den kommunale opgaveløsning. Hvis vi begynder at bruge de knappe statslige midler på kommunevejene, går det helt galt, slutter Kristian Pihl Lorentzen.