En trailer med flip-flop
Peter Fournaise har fået endnu en trailer, som han selv har kreeret. Den har "flip-flop" tag og kran midt på det store, åbne lad.
Vognmanden selv kalder det en trailer med ”flip-flop”. Navnet hentyder til det presenningstag, som dækker den forreste halvdel af traileren, og som kan åbnes og lukkes med en fjernbetjening.
- Foran på traileren lægger jeg de stålplader, som ikke må blive våde, fortæller Peter Fournaise.
- Presenningstaget beskytter pladerne mod regn og dug. Når jeg hæver taget, falder eventuelt vand ud over siden - og så kan jeg let tage pladerne af ladet med kranen eller en truck.
Kranen er placeret i midten, så den kan nå hele vejen rundt. Så kan chaufføren læsse af i begge ender.
Drejbare aksler
De to bagerste aksler på traileren er drejbare, mens den forreste aksel er hævbar. Så kan chaufføren altid komme rundt om et hjørne.
- Hos mange kunder, er der ikke så meget plads. Derfor er det godt med en lastbil, der er manøvredygtig.
Peter Fournaise har selv været med til at kreere løsningen.
- Vi har haft Brdr. Platz til at hjælpe os. Jeg fortalte dem, hvordan traileren skulle være, og så har de bygget den for mig.
Nu også som 3-akslede
Peter Fournaise har flere af disse flip-flop trailere, men de er 2-akslede. Nu går han op i 3-akslede trailere.
- Det betyder, at jeg kan kan have mere læs på, forklarer vognmanden. Jeg kan have op til 30 ton gods på, selv om jeg har kran på. Kranen er ikke så stor og vejer ikke så meget. Så jeg når ikke over 48 ton.
Traileren ruster ikke
Traileren er metalliseret, så den ikke ruster. DCet er vigtigt for vognmanden.
- I gamle dage fik vi kun malet trailerne, men efter fem år var de røde af rust. Jeg nåede ikke at slide dem op, før de rustede Derfor valgte jeg at få trailerne metalliserede. Så ligner de nye, selv om de er 10 år gamle.
Kran i midten
Løsningen med kranen i midten af ladet har Peter Fournaise kørt med i 15 år.
Peter Fournaise er lige nu spændt på de nye regler med hensyn til medbringertruck.
- Jeg har ikke brugt det før, men været tæt ved at gøre det, fortæller han.
- Jeg havde på et tidspunkt et tilbud ude på en motortruck til at hænge bagpå. Fordelen er, at man ikke skal vente på, at en truckfører lige får tid til at hjælpe en med tage godset af, slutter han.