Chauffører får store bøder for blinde passagerer
Chauffører i Calais får bøder på 2.000 pund pr. blind passager - nu ønsker ITD en europæisk løsning på de massive migrant-problemer ved Euro-tunnelen
- Migranter udgør et større og større problem for den europæiske vejtransport, siger ITD's EU-ekspert, Karen Roiy, som netop er kommet hjem fra en konference om migrant-problemerne.
- Specielt situationen ved Calais kan koste vognmandsbranchen mange penge. Man får massive bøder, hvis man medbringer blinde passagerer. Hver blind passager, man kommer til at tage med, takseres med en bøde 2.000 pund - både til lastbilchaufføren og vognmanden. Desuden risikerer man at få ødelagt både godset og lastbilen.
- Situationen er eskaleret hen over sommeren, og migranterne bliver stadig mere opfindsomme, fortæller Karen Roiy.
- Der har været eksempler på, at migranterne lægger sig på akslerne under lastbilerne. De kan også finde på at bryde låsene op eller skære presenningerne op og gemme sig i lasten.
- Vi kan kun opfordre alle, der kører i området, til at tjekke deres biler ekstra grundigt. Sørg for at bruge nogle gode låse, gerne elektroniske låse, lyder rådet fra Karen Roiy.
Anvisninger
Ifølge ITD har de engelske myndigheder udarbejdet nogle anvisninger, som transportfirmaerne skal følge, hvis de møder problemer på vej til England.
- Hvis man følger myndighedernes anvisninger, får man ingen bøder, siger Karen Roiy.
- Ifølge anvisningerne skal chaufføren følger myndighedernes procedurer for at tjekke lasten, herunder udfylde de nødvendige skemaer.
Vognmanden skal også sikre, at chaufføren er uddannet i at følge procedurer.
Kurt Beier
En af de danske virksomheder, der ofte kører i området, er Kurt Beier fra Esbjerg.
- Kurt Beier har løbende 50 lastbiler, som kører frem og tilbage under Euro-tunnellen. Fra Kurt Beiers side har man afleveret en række bødesager til det engelske Home Office for at få et klart svar på, hvorfor de er blevet pålagt bøder, når de mener, at de har overholdt de gældende procedurer på området.
Karen Roiy mener også, at chaufførerne har svært ved at overholde køre/hviletidsregler omkring Calais.
- Hvis man stopper i dette område, er der størst risiko for, at man får en blind passager med om bord.
- Der er behov for, at EU investerer mere i kontrolområderne omkring Calais. Der skal etableres flere sikre parkeringsområder. Desuden bør alle lastbiler i området blive forseglet og aflåst, siger Karen Roiy og pointerer at godt hver tredje lastbil i dag ikke er låst og dermed ødelægger det for resten af branchen.