V: Højere fart, yngre bilister
Regeringen foreslår blandt kørekort til 17-årige på særlige vilkår og højere hastighedsgrænser på motortrafikveje
- De initiativer, vi nu har med i regeringens lovprogram, er alle sammen nogle, som Venstre tidligere har stillet forslag om, og som vi prioriterer højt, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt.
Nye kørekortregler
Regeringen ønsker at gennemføre en treårig forsøgsordning, hvor 17-årige får mulighed for at erhverve kørekort, forudsat at de - frem til de fylder 18 år - ledsages af en billist med minimum 10 års erfaring. I Tyskland er der gode erfaringer med modellen, som har ført til et fald i antallet af ulykker blandt helt unge billister.
FAKTA
Regeringens forslag på færdselsområdet:
• Der indføres en treårig forsøgsordning efter tysk forbillede, hvorefter 17-årige får mulighed for at erhverve kørekort forudsat, at de, frem til de fylder 18 år, ledsages af en billist med minimum 10 års erfaring
• Aldersgrænsen for kørekort til lille knallert nedsættes fra 16 til 15 år
• Hastighedsgrænsen på udvalgte motortrafikveje hæves fra 90 km/t til 100 km/t
• Der indføres en ordning, hvorefter biler med påhængsvogne (campingvogne og trailere) og campingbiler kan godkendes til at køre 100 km/t på motorveje og 80 km/t på andre veje mod henholdsvis 90 km/t og 70 km/t i dag, forudsat at de lever op til en række tekniske betingelser (Tempo 100-betingelser)
• Hastighedsgrænsen for godkendte eller registrerede traktorer ændres fra 30 til 40 km/t
Regeringens forslag på færdselsområdet:
• Der indføres en treårig forsøgsordning efter tysk forbillede, hvorefter 17-årige får mulighed for at erhverve kørekort forudsat, at de, frem til de fylder 18 år, ledsages af en billist med minimum 10 års erfaring
• Aldersgrænsen for kørekort til lille knallert nedsættes fra 16 til 15 år
• Hastighedsgrænsen på udvalgte motortrafikveje hæves fra 90 km/t til 100 km/t
• Der indføres en ordning, hvorefter biler med påhængsvogne (campingvogne og trailere) og campingbiler kan godkendes til at køre 100 km/t på motorveje og 80 km/t på andre veje mod henholdsvis 90 km/t og 70 km/t i dag, forudsat at de lever op til en række tekniske betingelser (Tempo 100-betingelser)
• Hastighedsgrænsen for godkendte eller registrerede traktorer ændres fra 30 til 40 km/t
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt håber, at forslaget vil være med til at sænke antallet af ulykker blandt helt unge billister:
- Unge og uerfarne billister har syv gange så stor risiko for at blive dræbt i trafikulykker som deres forældre. Det kan vi selvfølgelig ikke være tilfredse med, og det er derfor, regeringen foreslår denne forsøgsordning, som gør det muligt for de unge at få noget erfaring i trafikken, før de begiver sig ud på egen hånd.
- Det er vigtigt at understrege, at der stadig vil blive stillet krav om, at de unge gennemfører en køreuddannelse helt som sædvanligt. Det ændrer ordningen ikke på.
Mere fart
Udover at sænke aldersgrænserne for kørekort ønsker regeringen også at hæve hastighedsgrænserne på en række områder.
Regeringen foreslår konkret at sætte hastigheden op fra 90 til 100 km/t på udvalgte motortrafikveje, hvor det vurderes at være trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt. Med forslaget sikres det samtidig, at hastigheden kan sættes til 100 km/t, når der bygges nye motortrafikveje.
Regeringen ønsker desuden at indføre en Tempo 100-ordning, hvor campingvogne og trailere kan køre op til 100 km/t på motorvejene og op til 80 km/t på andre veje, forudsat at de lever op til en række tekniske betingelser.
Samtidig vil regeringen give traktorer lov til at køre 40 km/t på landevejene i stedet for de nuværende 30 km/t.