Femern trækker ud
Entreprenørerne har nedjusteret deres tilbud, som holdes hemmelige indtil videre. Politikerne tror stadig på projektet, men den endelige beslutning om at gå i gang med byggeriet er udskudt - igen.
De reviderede bud blev afleveret 15. september til Femern A/S, og der kan fortsat forhandles uden tidspres. De konkrete tal er fortrolige, men det er ingen overraskelse, hvis merprisen er skåret ned med flere milliarder kroner.
I februar lød det samlede bud for selve tunnelen 49,4 milliarder kroner. Det er 8,9 milliarder kroner over den forventede pris på 40,5 milliarder kroner.
Politikerne holder en positiv mine. Kim G. Christiansen (DF) siger, at det ser positivt ud med de nye tilbud. Rasmus Prehn (S) er blevet bestyrket i sin tro på, at projektet er realistisk. Han ønsker ikke at gå dybere ind i vurderingerne, men nøjes mes at sige, at "de foreløbige vurderinger ser ud til, at økonomien kan hænge sammen."
Villum Christensen, trafikordfører fra Liberal Alliance, er den, der afslører mest om buddenes størrelse. Til Transportmagasinet siger han:
- Det ser ud til, at en betydelig del af den besparelse på ni milliarder kroner, man var sendt i byen på at finde, ser ud til at kunne lykkes.
Alle politikere er optimistiske med hensyn til økonomien. Det ser dog ikke godt ud med tidsplanen. På det næste møde, der finder sted den 21. oktober, vil man drøfte, hvad man kan gøre ved forsinkelsen.
Radikale klar til stop
- Vi holder mange møder. Projektet er stadig i store problemer, siger De Radikales trafikordfører, Andreas Steenberg. Der skal findes flere penge i forhandlingerne, vi skal have flere penge fra EU og vi mangler stadig svar fra Tyskland.
De danske politikeres yderste deadline er maj 2016, når kontrakterne senest skal underskrives. Inden da skal beslutningen selvsagt tages, om der gives grønt lys for selve anlægsbyggeriet.
På det tidspunkt er den tyske godkendelsesprocedure endnu ikke overstået; men det kan entreprenørerne ikke vente på. Derfor er planen at opstille forskellige modeller med prisskilt på de forskellige typer forsinkelser, man kan forestille sig.
- Vi går stadig ind for projektet, siger Andreas Steenberg, men han vil ikke give nogen garanti.
- Hvis ikke vi kan komme i gang med byggeriet, og økonomien ikke hænger sammen, så kan projektet jo ikke lade sig gøre, slutter han dystert.
Politisk arbejdsro
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) holdt sig langt fra pressen efter mødet den 7. oktober med forligspartiernes trafikordførere og Femern A/S.
- Vi er i en fase, hvor vi drøfter forskellige muligheder. Nu skal vi have arbejdsro. Vi tager os den tid, der er nødvendig, sagde Kristian Pihl Lorentzen (V) på transportministrens vegne.
- Jeg sætter ikke årstal på projektet, lød hans gentagne svar på spørgsmålet om, hvornår tunnelen kan indvies.
Årstallet er formentlig rykket op til midten af 2020'erne.