Containerrederier ruster sig til modvind
For første gang længe ser det ud til, at containerrederierne tager det pres alvorligt, som man er under
Industrien har en overkapacitet, der er med til at presse priserne ned, hvor det er nærmest umuligt at skabe overskud på linjefart. Det skriver Finans.dk.
Men det ser ud til, at der alligevel er noget, der har ændret sig. Containerindustrien er ved at konsolidere sig, presset af den mere eller mindre uafbrudte krise, der har hersket i branchen siden 2009.
De fleste af verdens største rederier indgår i dag i en alliance eller skibsdelingssamarbejde, som skal udnytte kapaciteten bedre, så der ikke bliver sejlet forgæves eller tomt. Men en ægte konsolidering er vanskelig, fordi containerrederierne ofte er kendetegnet ved enten at være statsejet eller -subsidieret eller familiekontrolleret.
Mens nogle konsoliderer sig, er der andre, der håber at blive en del af holdet med stordriftsfordelene. Det gælder bl.a. tyske Hapag-Lloyd, der kæmper for at holde trit med førertrioen Maersk Line, MSC og CMA CGM. Det sker blandt andet ved en børsnotering, der skal rejse 500 mio. dollars, hvor tyskerne har indikeret, at nogle af pengene skal gå til at købe kæmpeskibe med plads til 20.000 20 fods containere.
Fra dansk perspektiv har Maersk Line valgt en defensiv strategi. Rederiet skal som minimum vokse med markedet, og det skal selv-finansieres via egne bedrifter og ikke som tidligere hjælpes på vej af investeringer på koncernplan. Dermed kan man også godt sige, at Maersk Line ikke er i markedet for opkøb, og det er næsten 10 år siden, Maersk Line har brugt opkøb som vækststrategi.
MSC, der både er Maersk Lines ærkerival og vigtigste samarbejdspartner, insisterer også på, at opkøb ikke er vejen frem. Der satses udelukkende på organisk vækst. Ser man på markedsandele har det været en succes - siden årtusindskiftet har MSC, der går for at være containerfartens svar på Ryanair, tredoblet sin markedsandel og ligger nu lige bag Maersk Line, der har stået næsten stille - i hvert fald i sammenligning med MSC og CMA CGM, der også er vokset markant i de seneste 15 år.