Sådan skal Femern godkendes i Tyskland
Processen med en miljøgodkendelse i Tyskland er langvarig og uden for politikernes indflydelse. Selv efter en miljøgodkendelse vil afgørelsen kunne blive anket og indbragt for domstolene.
Det blev klart for de danske trafikpolitikere, da Slesvig-Holstens økonomi- og trafikminister Reinhard Meyer (SPD) var i København den 2. oktober for at orientere om den tyske miljøgodkendelse.
- Processen kan ikke påvirkes politisk. Den foregår ved uafhængige myndigheder, forklarede han.
- Godkendelsen kan ventes engang i 2017, og herefter er det så godt som sikkert, at den indbringes for forvaltningsdomstolen i Leipzig. Her kan sagen tage skønsmæssigt to år, og så er man fremme i 2019, fortalte Reinhard Meyer.
- Erfaringen viser, at stort set alle store projekter ankes videre til forveltningsdomstolen.
Svært at forstå for Danmark
- For danskere kan der være svært at forstå, at man kan fortsætte med at klage i Tyskland. Klagerne kan føre til ændringer og til en ny offentlighedsrunde, sagde Reinhard Meyer.
- Der er cirka 300 klager over projektet i Tyskland!
- Femern A/S kunne forsøge en genvej ved at ansøge om en straksigangsættelse, men også den kan indklages, oplyste den nordtyske minister.
Nordtyskland er for Femer, men...
Reinhard Meyer forsikrede de danske politikere om, at Slesvig-Holstens delstatsregering ønsker Femer-forbindelse realiseret. Han er selv overbevist om, at forbindelsen er nødvendig for regionen; men den tyske naturfredningsforening NABU lover en langvarig proces.
- Tunnelen vil tidligst kunne åbnes i 2028, lød budskabet fra NABU’s adm. direktør Leif Miller til Reinhard Meyer og danske politikere den 2. oktober.
- Selve godkendelsesarbejdet for at kunne sammenkoble Femertunnellen med det tyske vej- og jernbanenet er ikke engang begyndt endnu. Også her vil vi gøre alt for at afprøve vores juridiske muligheder med det formål at standse Femer-projektet.
Billedtekst