Femern-beslutning til december
Endnu engang udsætter Danmark den endelig beslutning om Femern-forbindelsen.
Det aftalte de på deres møde sent i går eftermiddags onsdag den 21. oktober).
Ifølge en pressemeddlelse Transportministeriet har forligskredsen besluttet, at lade Femern A/S undersøge forskellige handlemuligheder i den videre proces i forhold til de modtagne tilbud, Desuden har politikerne bestilt en ekstern kvalitetssikring af Femer Bælt-projektets anlægsrisici og reserver.
Finansiel analyse i november
I februar lød det samlede bud for selve tunnelen 49,4 milliarder kroner, hvilket var 8,9 milliarder over det daværende budget. Entreprenørernes reviderede bud på de fire store entreprisekontrakter kom i midten af september. Priserne er samlet set nu markant lavere, bekræfter Transpolrtministeriet - uden at afsløre mere.
Ministeriets bekræftelse er helt i tråd med trafikordføreres meldinger i Transportmagasinet for to uger siden. Priserne evalueres stadig af tunnelselskabet Femern A/S og vil indgå i det nye anlægsbudgettet, der offentliggøres engang i november sammen med en opdateret finansiel analyse. Indtil da holdes den ny pris for Femertunnelen fortrolig.
Venter på tysk godkendelse
Entreprenørerne skal gøre op med sig selv, om de vil vente yderligere på det endelige klarsignal fra politikerne. Kontrakterne skal underskrives senest i maj, hvor den såkaldte "vedståelsesfrist" udløber. Så tiden er ved at være knap. Det er også et problem, at den tyske godkendelsesproces tidligst er færdig i 2017.
Derfor skal Femern A/S undersøge forskellige muligheder for den videre proces, oplyser ministeriet. Det kan for eksempel være:
=> forlængelse af vedståelsesfristen
=> muligheden for at indgå en aftale, der er betinget af den tyske myndighedsgodkendelse.
Selve anlægsloven er vedtaget, men de syv partier (S, DF, V, LA, R, SF, K) har givet hinanden håndslag på, at den først iværksættes, når man kender økonomien og tilbagebetalingstiden.